PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Dixieman
Hej,

Bil: Volvo PV544 med b20motor

Min tempmätare går i botten så fort jag stängt av bilen, men så fort jag startar den så går den tillbaka till normal temperatur?

Någon berättade att detta är standard på gammelvolvos och inget att oroa sig för.

Jag tänker byta ut termostaten för att vara på säkra sidan (77 gradig sådan)

Rätt eller fel?
av LarsBd
Då motorn är avstängd upphör kylvätskecirkulationen och därför stiger temperaturen. Det enda du kan göra åt saken är att skaffa en elektrisk tempmätare (den visar ingen temp då tändningen är avstängd) eller att ordna en vattenpump som fortsätter att cirkulera kylvattnet någon minut efter att motorn stängs av. Byte av termostat kommer inte att hjälpa om kylvattentemperaturen är normal då motorn går.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är rätt som "LarsBd" sktiver. Den äldre typen som sitter original är en "mekanisk" mätare och visar temperaturen oavsett el. Det är ett (ganska ömtåligt) rör som innehåller eter som utvidgar sig vid värme. Samma "konstruktion" användes på den tidens termostater, som var "si sådär" i noggrannhet och pålitlighet. En termostat till en B20 motor ska vara minst 82°, dels för att motorn "mår bättre" av att vara varm, dels för att "vädra ut" alla skadliga (föroreningar, bensinrester) rester som bildas eller samlas i motoroljan vid alla kallstarter och vid körning av endast korta sträckor. Jag körde med 87° året om i min trimmade PV med en uppborrad B18 motor (till 2 l cylindervolym) och PV-ns originalkylare. En gammal motor och kylare kan ju ha börjat tätna av under åren bildade rostbeläggningar och kanske inte tål en sådan termostat p.g.a dålig cirkulation, men är "grejerna" i gott skick är det bättre med (i alla fall 82°) en termostat med höge "värde"

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]