PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Vad för bil tog du generatorn, dom sista 30 åren har det varit inbyggd regulator, och då finns inte DF. Finns det DF måste det finnas en extern regulator. Får du en sådan generator (med DF) att fungera utan regulator så laddar den ju helt oreglerad och kommer förmodligen att koka sönder batteriet. Sätt i så fall tillbaka generatorn från B230 motorn. Där är garantera inbyggd regulator och har den fungerat innan utan laddningslampa, så fungerar den säkert nu också. Det sitter förmodligen ett motstånd någonstans på kabeln.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kicke99 skrev:Det är säkert D+ som ni säger, generatorn är från en 940
Gött, då fungerar det nog...
av Kicke99
Efter cirka 30 min körning efter att generatorproblemet är löst så gick brytarna, kan det finnas ett samband? Jag vill inte kasta på nya brytare för att sedan behöva göra det igen efter en vecka. Någon som vet något?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det verkar väldigt långsökt, det är ju en helt annan "krets". Brytare är ju en förbrukningsvara på ett helt annat sätt än en generator. När jag jobbade på verkstad (när dessa bilar var i daglig drift) byttes brytare och tändstift vid varje 1000 mils service. Numera är ju tändstiften av helt annan kvalité och håller betydligt längre medans brytarna inte har haft samma utveckling, dom blev istället "bortrationaliserade". Glöm inte kondensatorn om den inte är bytt på länge, den betyder mycket för brytarnas livslängd. Likaså om du monterat en "modernare" tändspole" som tar mer ström. Högre effekt på tändspolen, mer ström över brytarna, kortare livslängd på dom
av Rådlös
Förmodligen är det mesta i fördelaren sådant som kan ha passerat "bäst föredatum". Du bör därför beställa även rotor och fördelarlock samt tändkablar. Allt sådant här slits med åren men eftersom det är elektriska prylar så märks inte slitaget förrän det har gått för långt. Isolering i kablar torkar och spricker. Ytan på fördelarlocket blir matt och mikroskopiskt grovkornig. Rotorn blir bränd och dålig.

Du kan ju fundera på ett brytarlöst system. Om du inte vill betala omkring 3 - 4000 kr för en ny 123 Ignition, http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13 så finns det konverteringssatser för den gamla fördelaren. Här är bara ett exempel. https://www.tamotor.se/butik/tandsystem ... tan-h-e-i/ Det är inte säkert att just detta exemplet passar dig. Men det finns till din bil också. Men betänk att det är fortfarande den gamla fördelaren. Är den dålig och sliten så är det kanske tveksamt med en konverteringssats?
av Kicke99
Fördelarlocket, rotor, tändkablar byttes i samband med servicen jag gjorde när jag köpte bilen för 1 år sedan, är detta fortfarande relevanta saker att byta?

Ett brytarlöst system kan bli aktuellt senare men inte just nu.
av LarsBd
Då räcker det med brytare och kondensator beroende på hur brytarna gick sönder. Har fjädern gått av eller om klacken mot fördelaraxel är nedsliten är det knappast kondensatorns fel, däremot om kontaktytorna (själva brytarspetsen) har brunnit upp kan kondensatorn vara medskyldig men även tändspolen kan ta livet av brytaren om den inte är avsedd att köras på 12V samt brytare och kondensator.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kicke99 skrev: Fördelarlocket, rotor, tändkablar byttes i samband med servicen jag gjorde när jag köpte bilen för 1 år sedan, är detta fortfarande relevanta saker att byta?
Nej, det ska du inte behöva. Några år ska det hålla. Nu vet jag inte skicket på din motor, om det är originalmotorn, eller en utbytes. Kanske satt i en bättre begagnad motor, det är ju några år sedan bilen var ny. Min gamle lärare när jag gick på skolan för bilmek (han var gammal, runt 70 år) han sa' bl.a "att få en bilmotor att gå kan vilken klåpare som helst, men att få den att gå riktigt det är det ni är här för". Det jag menar är att det inte är alldeles lätt att få en gammal motor att gå "som ny". Det är mycket som är slitet och en del som kanske är utslitet. Det är många saker som ska samverka. En 50 år gammal fördelare har ju säkert sina brister i form av glapp och slappa fjädrar, även mebranet i vakuum dosan blir stelt med åren. Förgasaren som ska "ge" vakuumet är kanske så sliten i bussningar och spjäll att det inte blir rätt vakuum. Så bara brytare kanske inte hjälper så den "blir som ny" men du ska säkert få den att gå. Ta inte illa upp bara om vad vad jag skrev om läraren, det var definitivt inte riktat mot dig eller någon annan på forumet. Det var bara vad han sa', och det har fastat i huvudet på mig. Han var bilmek redan på -20-talet, då var det verkligen bilrepapatörer, till skillnad mot dagens reservdelsbytare på dom större verkstäderna

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]