PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av PetEri
Har fått erbjudande om att köpa en 144 -73. Tänkte om någon vill försöka ge mig en fingervisning om vad som kan vara ett rimligt pris? Lite info om bilen: Helt original, lacken är bättrad på flera ställen, så den är inte jättefin. Aldrig plåtrenoverad men finns lite svets jobb, reservhjuls balja, ett domkrafts fäste, en skärmkant, litet hål i främre innerskärm. Dom som kan 140 säger att det här exemplaret är väldigt friskt i plåten, för å vara en 140. Sitter B20 med enkel förgasare, toppen har fått en översyn med bland annat ny K-kam. 4 petad låda, renoverad kardan med nya knutkors och stödlager. Räkneverket har stannat så det är lite oklart hur långt den gått. Levereras ny besiktad. Är alltså ingen utställningsbil, den skulle behöva lite plåtjobb och ny lack om man vill få den riktigt fräsch. Känner killen som äger bilen, en riktig Volvo entusiast.
av LarsBd
Lite plåtjobb och lack kan bli 40000kr. Vad är bilen värd för dig?
En rimlig värdering är mellan 5 och 30 tusen, det är nog den exaktaste värderingen som någon kan ge utan att ha sett bilen.
Vad någon självutnämnd expert skriver på ett forum saknar betydelse eftersom denne förmodligen inte har tänkt att köpa bilen hen värderat till 12500kr eller annan valfri summa.
av Tilly
Visserligen är det inte så lätt längre att få tag i ens hyfsade 140 men jag skulle ändå akta mig för att betala för mycket. Det låter ändå som det är en del plåtarbete på den och det kommer garanterat att bli mer när man väl börjar rota i det. Att bilen är bra mekaniskt är ju bra ur brukssynpunkt men grejen med 140 och äldre 240 är just att de ofta funkar fint men har plåtproblem. Jag skulle ge max 10000 kronor om jag nu har fått en någorlunda riktig bild av skicket av beskrivningen ovan.

Det hindrar ju inte att det kan vara kul att köpa bilen ändå. Använder man den som sommarbrukis och inte har kravet att allt måste vara i toppskick så kan den ju skänka stor glädje ändå. Eller så kan man ju renovera den men i så fall får man nog räkna med en ganska stor kostnad för plåt och lack och då vill man ju inte ge för mycket för utgångsobjektet.

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]