PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av mr_west66
Hej. några idèr på hur jag kan trimma en gammal b20 utan att den börjar dra en massa dyra liter? och inte för dyrt.

kanske någon som ska sälja något trim? 8)
Användarvisningsbild
av Hasse63
Att trimma en motor som gått en massa är inte så bra, men en D-K-kam, plana toppen 2mm och en dcd gör den piggare och är allt ok så ska den inte dra över litern vid långkörning :wink:
av mr_west66
DCD??????
Användarvisningsbild
av Sparkz
Weber.

Dubbla SU är inte fel heller ihop med en K-kam. Hade det på
<----den där...
Höll sig strax under litern med blandad körning, från landsväg till bus :P
Användarvisningsbild
av Hasse63
Su kräver mer jobb då de ska synkas imellanåt för att göra sitt.
Jag har D-kam, dubbla Su mm och jag är riktigt nöjd hur den går och hur den låter. Fast nu går den inte alls
av owahlund
Hasse63 skrev:Att trimma en motor som gått en massa är inte så bra, men en D-K-kam, plana toppen 2mm och en dcd gör den piggare och är allt ok så ska den inte dra över litern vid långkörning :wink:
"Plana toppen" Du menar att du slipar ner hela skiten 2mm så det blir mindre utrymme och därför högre tryck i cylindrarna??

Ökar du bränslemängden då också?
Användarvisningsbild
av Hasse63
lämna bort toppen till en mekanisk verkstad och plana toppen till ca 85 mm tjock (mätt från anliggningsytan mot blocket och upp till där topplocksbultarna ligger an) så får du ca 13 kg cylindertryck, men ökat cylindertryck sliter på lagren så de bör bytas.

Vid montering av ny kam så skall även nya lyftare monteras och det tillsammans med inkörningspasta. använs gamla lyftare så slits kammen ner mycket snabbt. Även kamdreven bör bytas.

En trimmad motor drar mer bränsle men det behöver inte betyda att den drar över litern med ovanstående trimgrejor, men allt ska då också vara frächt och rätt inställt.

Jag rekomenderar att läsa denna sida som tar upp en massa kul och intressanta saker.http://www.stahlmotor.se/index.shtml
740 som krånglar

Startgas funkar bara på större läc[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

På en 97-a är där ett OBD uttag i […]

Inga konstigheter alls egentligen. IMG_0602.jpeg

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]