PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
Hej,

Någon av er som kan insprutningssysystemet?

Min bil rycker vis övergång från lågvarvskörning till pådrag. Då pratar jag RYCKER. Om Mna frikopplar och varvar upp och släpper kopplingen med duktigt pårdrag så drar den som spjutet! (Lite som snålt ställd förgasare som motar vid pådrag där det hjälper att ge choke...)

Tomgångsvarbet är för övrigt. lågt, 600-700 rpm Kan det finas samband?

Jag har fundert på splällkontakten som ska styra extra insprutpulser vid pådrag (som accpump på en förghasre) Kan den sitta feljusterasd så att den pulsar fler sent under pådrag?

tacksam för ideer!
av p1800E
Precis som du säger så skall spjällkontakten ge pulser till styrenheten vid pådrag. Kontrollera förhållandet mellan spjällkontaktens läge i förhållande till tomgångsjusteringen(luftpassagen) och spjällets läge. Är inte helt hundra, men det verkar som det kan ha något med detta att göra med tanke på din låga tomgång. (om jag fattade rätt så fungerade accelerationsanrikningen vid större spjällöppningar)
Kontrollera även med hjälp av en multimeter om spjällkontakten ger pulser över hela registret när du ändrar på spjället.
av heavy
Du börja med att ta loss luftslangen ta ur tomgångsskuven ta bort sotet,montera t-skruven slå på tändningen räkna spjäll inpuls knäppet har för mig att det ska vara 20st .. det första knäppet från stängt spjäll ska vara ca 1-2mm med för hoppning av att spjället är rätt just,, justera inpulsgivarn kolla om alla skruvar muttrar är fast runt om justera tomgång till 800 varv Manuellåda,900 vid Automat
av heavy
hej hur går det med meket P1800 kan man få någon läges rapport.

Mvh Heavy..
av anp
Co-halten, vad är den?
Ett k-jet system från -70 talet, jag har på en bil nu, stod på 0,2% i co-halt vid besiktning ( innan jag köpte bilen ) och både tomgång och gassvar var oroligt. Efter att ha justerat upp co-halten går motorn hur bra som helst nu, och verkar inte dra mer bränsle heller.
av heavy
menar du vad Co-halten ska vara ?
den ska stå på 1-2 %
vid 800-900 varv,, min co-halt är också på 0,2% dom senaste 20 åren
det skulle va kul å veta vad co-halten är under färd.
Den går som ett skött.

Mvh Heavy
av anp
Nej, jag tänkte på vad den är nu då det är problem.
av heavy
bra ??
spelar det någon roll ,,vad är förutsättningen, kolla upp mitt förra inlägg
först.

------------------
kör så det rycker...
Användarvisningsbild
av P1800
Åtgärdat!

Felet satt i brytarplattan i strömfördelaren. Efter tips från duktiga personer på SVIS Volvomarknad i Köping förra helgen skruvade jag ur fördelaren. Med fördelaren lös är det enkelt att snurra på axeln. Det visade sig att hela den plattan som brytarkontakterna sitter monterad på wobblade när brytarna skulle öppna. Efter demontering och rengöring knackade jag ihop den lilla läpp som styr den fasta plattan mot den rörliga. För att det inte skulle kärva placerade jag 0,1 mm bladmått mellan när jag knackade ihop den. Efter infettning och återmontering med nya spetsar är bottendraget på plats. Äntligen går bilen så bra som den ser ut.

Nu ska jag fundera ut hur man på enklaste sätt byter slirkopplingen på fläkten. Undrar om man slipper demontera kylaren...
740 som krånglar

Startgas funkar bara på större läc[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

På en 97-a är där ett OBD uttag i […]

Inga konstigheter alls egentligen. IMG_0602.jpeg

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]