PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoDuett66 skrev:Går det att byta generator till en med inbyggt laddningsrelä från en annan bil som är hyfsat bolt on?
Eftersom din bil inte var utrustad med växelströmsgenerator som ny så vet man inte vad för generator det sitter och hur den sitter fast. En växelströmsgenerator från en äldre Volvo (B20 motor) har samma fäste som alla B20 motorer, men det är inte samma som nyare Volvo. Är motorn på bilen från -66 och det sitter en växelströmsgenerator måste det sitta ett eftermonterat fäste, eller bytt motor till en nyare.
VolvoDuett66 skrev:hur vet man vilken typ av generator man har?

Om du kollar på länkarna som "rådlös" skickade så ser du skillnaden, lång, smal, svart (likström) eller kort, tjock, blank (växelström).
VolvoDuett66 skrev:Jag kollade laddningsrelät idag och såg att den var full av vatten, antar att det är den som är paj.

Eftersom den äldre typen av laddningsrelä är mekaniska är det inte säkert att det är kass, men risken är nog hyfsat stor. Och har du en växelströmsgenerator, se till att fixa laddningslampan, är det en likströmsgenerator, fixa den ändå. Det är bra att "ha koll" på att laddningen fungerar. Du får (om det går) nog flytta laddningsreläet till en mer skyddad plats, eller täcka över det om det är utsatt för vattenstänk. På PV och Duett sitter det högt upp på torpedplåten, ungefär mitt emellan batteriet och kanten på torpeden och det ska vara en tyglist mellan huven och torpeden och då är det inga problem, sitter det någon annanstans, typ långt ner (det var ganska korta kablar på 140 modellerna) kan det vara mer utsatt.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du har en original hastighetsmätare så sitter den redan där. Det finns 2 varningslampor, en till oljetrycket och en till laddningen. Har för mig att det är den högra (röd lampa). kolla upp då du har ström till den och sätt i en likadan glödlampa som sitter till oljetrycket och leta sedan upp kabeln som går mellan laddningslampan och relät Allt ska vara "fördraget" för det fungerade när bilen var ny. Sedan får du kanske skarva i en bit kabel om laddningsreläet inte sitter på "originalplatsen" När du hittar kabeln och det sitter en lampa i så ska du bara hålla kabeln mot jord så ska lampan lysa (tändning på), sedan får du sätta kabeln på plats på relät, och hålla tummarna :lol: Det är (nästan) alltid en klen röd kabel och den ska gå till en plats på laddningsrelät som heter D+.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Om det är lika dan som till Volvo Amazon och det är högst troligt, så heter lampan: Ba 9 s och är på 2 watt. Finns på Biltema, detaljnummer 3515913.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan vara att tidigare ägare haft en annan lösning, men lamphållaren ska se ut ungefär (har jag för mig) så här och det ska sitta en vit lampa som "rådlös" länkade till. Det sitter ett rött glas där lamphållaren sitter. Om du kollar på baksidan av hastighetsmätaren så ser du om det fattas en lamphållare där laddningslampan ska sitta.
http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning ... -pa20315sv
Hoppas du "hittar rätt" nu så det börjar ladda

Mvh
Lennart

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]