ingesjo skrev:de E toppar jag har haft har samma kanal area som konade ner mot ventilen som om man hade fortsatt slipa bort material så att kanalen fick samma mått som på ytterdiameter på styrringen som satt mellen insug o topp på standard B20
Det kan nog stämma, jobbade med en och annan "E" motor under min "aktiva" tid, i slutet av -70-talet. Det blev bytt några motorer för livslängden var "sådär". Det var mer en "resande" som varvade "slut" på dom på Autoban. Då köpte vi "vanliga" begagnade motorblock utan topp och kam (tror vi köpte dom från Volvo) och flyttade över det från den andra motorn. Det var lättare att göra så än försöka skaffa en beg "E" motor. Detta att kanalerna är lite större på "E" motorn tror jag inte har så stor betydelse när man "bara" har 40mm förgasare. Insuget jag hade var det 45mm hål mot förgasarna på, såg ut ungefär så här
http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=5-8830&id=1234
men jag hade ,som sagt, "bara" 40mm förgasare. Gjorde "brickor" i aluminum (ungefär som plasttätningarna på bilden, c:a 5mm tjocka) som slipades för (nästan) perfekt passform både mot förgasare och insug så det blev en mjuk övergång. Förgasarna "plockade" jag för övrigt från skroten, från en Alfa Romeo 2000 GTV (130hk). Det behövdes inte bytas ett enda munstycke i dom, det var perfekt bestyckat för min motor. Annars kan det bli problem innan man får det "rätt". Dessa bilar var ganska "talrika" på skroten "på den tiden" (början på -80-talet) när jag byggde om min PV
Mvh
Lennart