PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av volvo244dl
Håller på att renoverar en B20 och ska byta allt har borrat blocket till 2a öd (0.030")

Beställde en motorsats på VP autoparts, och jag är lite skeptisk till sakerna jag fick.

Lagerna var av märket "King"
Kolvarna "silvolite"
Ringarna "grant"

Är detta grejjer man törs köra med? Motorn är tänkt att hamna på ca 120-140hk...

Vilken motorolja skulle passa bäst? En vanlig 10w40 mineral eller är det bättre med en helsyntet nu när allt blir nytt?

Inkörning är de 20-30min förhöjd tomgång och sen lugn körning ett par mil som gäller för att få kolvringarna att täta ordentligt?

Mvh.
Användarvisningsbild
av lennarte
Köpte till min trimmade B18 för många år sedan, frågade aldrig eller funderade på vilket fabrikat det var. Standard kolvar till B20 (borrade en B18-68 motor) med ringar och lager "av kvalitet något bättre än original" på AD-Center. Funkade kanon med "D" kam 5mm planad B20A topp -74 och dubbla Weber DCOE 40 (c:a 120 - 130 hk). Det var från AD-Centers "ordinarie" sortiment så det var inget "supergrejer", men heller inget skräp. Vad jag vet rullade det c:a 16000 mil innan bilen försvann uppåt landet (körde själv c:a 9000 av dom). Har du köpt av en "seriös" handlare, ska det inte vara några problem. Det är väl ingen av "kedjorna" som vågar sälja "dåliga grejer" idag. Sök på nätet, det brukar gå att hitta information om det mesta.

Mvh
Lennart
av volvo244dl
Ja är kvalitén på grejerna något bättre än orginal så lär de vara bra grejer.

Har tittat på mina kolvringar nu och blir fundersam då dom är svarta och verkar vara helt obehandlade brukar väl vara kromade? Iallafall den översta kompressionsringen.

Är det någon som har någon koll på detta? Törs man lita på att det funkar?

Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
volvo244dl skrev:Har tittat på mina kolvringar nu och blir fundersam då dom är svarta och verkar vara helt obehandlade brukar väl vara kromade?
Då när jag höll på med sådant här var det bara den översta ringen som var kromad, övriga "obehandlade". Det finns ju "svartkromatering" idag. Då menar jag inte oskattat arbete... :roll:

Mvh
Lennart
av volvo244dl
Står plain(enkel) på kolvringskartongen, finns även likadan uppsättning fast kromade ringar fick ja se på deras sida.

Jag sätter väl dit dom och hoppas på att det kommer att funka bra.

Mvh

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]