PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Kicke99
Hej!

Jag hade ur generatorn för ett tag sedan för att svetsa ett par fästen.

Nu är generatorn i igen, bara ett problem. Säkringen på jorden till generatorn går så fort jag slår på tändningen. Finns det någon risk att jag har monterat generatorn fel?
Tack på förhand!
av Kicke99
Jag har kopplat in generatorn precis som det satt innan. Att tillägga så har svetsat på generatorn kan det ha att göra med saken?
Det gäller en gammal B18 motor med växelströmsgenerator om man ska vara specifik
Användarvisningsbild
av lennarte
Hur sitter generatorn fast? Är det original med växelströmsgenerator på den motorn, så sitter generatorn med en stor skruv under generatorn direkt i blocket och brukar det inte behövars ytterligare jord Är generatorn gummiupphängd måste den jordas, men säkring på jordkabeln, har jag aldrig varit med om. Om du svetsat på generatorn med elektisk svets (Mig, Pinne) utan att ta isär den och plocka bort allt "elektriskt" i den är nog risken överhängande att den är förstörd. Generatorn kan bli förstörd om man svetsar i bilen någonstans utan att bryta batteriströmmen och har du då svetsat i själva generatorn "går" ju all svetsström genom den.

Mvh
Lennart

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]