PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mattias_F
#96949
Hejs,
Familjens trotjänare, Krabat traktorn sedan -56 har nu fått bekymmer:
Motorn har helt gett upp nu, efter att ha blivit provisoriskt omplåstrad då insuget senaste 25 åren har läckt pga. rost så har nu spisen stannat helt.
Frågan är om det går at till en billig penning få fram en sån här motor eller om det går att få dit en B16/B18 men med C-kam i (jordbrukskam)
Efterföljaren T425 Krabat och BM Terrier har ju B16, är det samma mått?, passar växellådan?
Vanlig B18 går ju relativt enkelt at få tag i ,men var finner jag en c-kam som ger vridmomentet? Lite svårt att köra om jag sätter i en motor som varvar 5000 istället för 2500 :roll:
Fast lite mer effekt än de original 27hk vore inte fel 8)
Någon som har något tips på vad jag kan göra?
av Rådlös
#96953
Kamaxlar går att få tag på. Även "specialslipade" på beställning.
Här bara några exempel:

http://www.enem.se/kamaxlar.asp
http://www.stahlmotor.se/kamspec.htm
http://www.kgtrimning.com/kamaxlar.htm
http://www.stenparnermotor.se/

Det finns fler om du söker vidare. Det låter kanske lite "skrämmande" med trimmning osv. Men det är ju hos dessa män/firmor som kunskapen finns.

Ditt motorbyte låter intressant. Berätta mer hur det förlöper. För många år sedan minns jag ett exempel i Dalsland, en Grålle hade blivit försedd med en B18-motor!
Användarvisningsbild
av Mattias_F
#96963
Tusen tack för svaren!!, kag återkommer givetvis med mer info om projektet!
av Rådlös
#101808
Hur går det med ditt motorbyte på traktorn?
Under tiden kan man roa sig och titta lite på den här:

Detta hände tydligen i Danmark.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
#101930
Hehe!!, ja inte dåligt det där, men det är klart att användningsområdet blir lite smalare om traktorn ger 50 km på första växeln :twisted:
Nä , som det ser ut nu för att få behålla "originalet" så skall vi se vad som händer med befintliga blocket. Jag har fått fin kontakt med Veteranprodukter i Fristad som är mycket kunniga på området och har god kännedom om vad som behövs. Mitt problem är att jag vill behålla befintlig växellåda och maxeffekt vid 2500 varv... :) Hörde av dem att B14C var en vidareutveckling av pv klassikern B4B och förespråkar till en lång trend av motorer...
Hinner vi skall jag försöka att komma över en hyttbåge med, så känns det lite säkrare om något händer :)
av Amazon
#103350
B4B, B14 och B16 är ju i princip samma motor i grunden. Vad är det som har hänt med den? Går den inte att renovera?

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]

Jag skulle börjat med en utläsning av ev[…]

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]