PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av JimmyOrrmyr
Hej!
Har kommit över nya skärmar runt om till en PV, Volvos egna. Hur prissätter man dem?

Mvh Jimmy
av Rådlös
Man letar upp priser på likvärdiga objekt på Blocket eller Tradera. Glöm inte att det finns även utländska försäljningssiter. Det finns även firmor som säljer nytillverkade produkter. Dom är naturligtvis dyrast, men försök med någon sorts 50 - 70 % lägre. Sedan finns klubbar och forum för veteran- och hobbybilar. Dom har ibland en Köp och Säljavdelning.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har för mig att jag gav 250 kr styck när jag köpte till min... 1980... Det har nog gått upp lite sedan dess.... :roll: Har för mig att jag hört runt 5000:- :-O) Kolla med PV-klubben, http://motoroldies.se har att sälja, Huga mig, det har visst gått upp lite
http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... &Visa=Visa

Håller med "rådlös", bra rabatt = lättsålt

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
JimmyOrrmyr skrev:Känns spontant som att Volvo Original borde vara dyrare än eftermarknad?
Vad är original?? Dessa skärmar som http://motoroldies.se säljer är troligtvis pressade i samma verktyg om originalskärmarna. Volvo själv har inte pressat skärmar till PV-n på många, många år. Har för mig (hörsägen) att PV-klubben köpte upp pressverktygen när Volvo skulle skrota dom. Dom övertog alla verktygen för tillverkning av stänkskydd och gummimattor när Volvo slutade köpa detta från Halmstad Gummifabrik. Både mor och far jobbade där och dom "smusslade" undan några uppsättningar gummimattor till mig när PV-Klubben ville ha gjort ett antal nya mattor i sluter av -80-talet.

Mvh
Lennart
av JimmyOrrmyr
Original torde väl ändå vara de skärmar som tillverkades på den tiden det begav sig, med samma plåt som i resten av bilen?
Användarvisningsbild
av lennarte
JimmyOrrmyr skrev:Original torde väl ändå vara de skärmar som tillverkades på den tiden det begav sig, med samma plåt som i resten av bilen?
Det är inte alls säkert. Jag köpte nya Volvo Original skärmar till min PV av en "eftermarknadsfirma" 15 år efter Volvo slutat tillverka PV, och dom kan näppeligen vara tillverkade samtidigt som PV-n. Men det kan ju alltid finnas kvar på vindar och i garage hos entusiaster i många år efter. Jag vet att det fanns på -70-talet en dansk firma som tillverkade "ekonomiplåt" till dom flesta bilar, dom hade även skärmar till PV och Amazon men det såg man på dom att det inte var original för dom var inte målade med samma grå nyans (mörkare grå) på grundfärgen och svetsen vid lamphusen syntes tydligare på dom. Dom passade dock vad jag kommer ihåg väl så bra. Det som inte passade lika bra var skärmar i glasfiber, det kunde vara problem att få dom att passa riktigt ibland.

Mvh
Lennart
av Arne
Det är Svenska Volvo PV-klubben som äger Volvos original pressverktyg som de har låtit renovera, så skärmarna som de säljer är minst lika bra om inte bättre än de Volvo pressade i PV:ns slutskede eftersom pressverktygen började bli ganska slitna i slutet av produktionstiden. Passformen på dessa PV skärmar är perfekta.

Åter till frågan som var vad man kan ta för skärmar man kommit över och det är väl summan som marknaden är beredd att betala. Jag skulle kunna tro att runt 50-70% av listpriset är nog ganska rätt gissat av Rådlös.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]