PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av here2cross
#1019295
Hej! Nu har jag börjat att tröttna lite på att motorn inte vill tända och gå som den ska oavsätt allt jag har prövat. Någon som vet om det finns någon eller en verkstad i närheten av stockholm som kan gå igenom en B20 1969?

Tacksam för hjälp!
Mvh/Olle
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1019330
Nu tar vi det lugnt o fint har en b20 bara hyffsat komp i alla cyllar brukar det gå att få igång den det är det fina med sådana inga dator manicker
o skit finns i ditt åk. du kommer o få i gång den det e ja ganska övertygad om och den gick ju kvällen innan eller hur.
och även fast det är korsdrag i nån cylle brukar de iaf gå. när man väl fått igång nått brukar en fin känsla infinna sig.
och gänget som brukar häcka här brukar veta vad de snackar om kolla igenom igen.

Lycka till Med vänlig hälsning Hasse.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1019334
det e ju jättelätt även för en med tummen i handen som jag :wink:

testa med stargas, startar den då? en kjirrar på startmotorn o en annan står o sprayar startgas, startar den så har du gnista o det är bränslerelaterat: bränslepump, förgasare eller slangar

ifall inget händer med startgas titta över tändkablar, brytarspetsar, tändspole, fördelarlock då är det tändsningsrelaterat ;)
av here2cross
#1019337
Tack skaune Johan! den reagerar ej på startgas, har bytt tändkablar och tändstiften men dem blir snabbt sotiga så får väll prova att köpa nya, köpte en ny fördelardosa men där insidan inte passade, någon som vet vilken man ska köpa till B20-69
av Gelis
#1019351
Först så måste vi klargöra vissa saker.

1. Motorn startar men går illa.
2 Motorn är svårstartat men hoppar igång efter nötande på starten, men går illa när den väl är igång.
3. Motorn håller på och små tänder när startmotorn körs men hoppar aldrig igång ordentligt.
4. Motorn tänder inte alls när startmotorn körs.
5. Motorn tänder inte alls när startmotorn körs och det börjar lukta soppa efter ett tag.
Användarvisningsbild
av P210
#1019358
Ett sotigt stift är inte kass, bara att borsta rent/tvätta av igen, och sot är ju ett tecken på en (om än dålig) förbränning så bensin kommer ju fram.
De här är motorerna är ganska lätta att felsöka, får de bensin och har de gnista går de, sedan återstår att finjustera... kontrollera hur bra gnistan är/tändpunkt och tillgången på bensin.

Om du provat att stiften ger gnista om du lägger ett löst mot grenröret och kört runt motorn på starten, så testa att hälla i en skvätt bensin i varje tändstifthål och se om den tänder. Se till att du har frisk tändspole/fördelarlock/rotor/brytarspetsar/kablar/tändstift, sedan ska den tända om den får bensin.
av Rådlös
#1019382
Du undrar om rätt eller fel fördelarlock. Det kan bero på vilken fördelare du har. Jag säger inte att det nödvändigtvis är så, men det kan vara en faktor att räkna med. Det finns en handfull olika fördelare att välja på. Och den som byggde epatraktorn kanske tyckte att en viss fördelare verkade häftigare än dom andra?
Boschfördelare har ett Bosch-nummer. Det börjar alltid på 0 231 XXX XXX. (Notera att det är mellanslag på tre ställen. Det är viktigt om man skall söka t.ex på nätet) Det här står instansat på metallkroppen på fördelaren. Läs ut det numret och kolla på kartongerna i butiken till vilka lock respektive fördelare dom båda passar ihop. Det är brukligt att köpa ny rotor samtidigt med nytt lock. Och flera av oss har påpekat brytarspetsarna och deras status. Har du kollat dom? Dom skall ställas in på ett visst avstånd (0,45 mm) och kontaktytorna får inte se ut hur som helst. Har du kollat alla kablar och anslutningar? En glappkontakt kan stoppa hela motorn.

När vi ändå är inne på området fördelare, den skall smörjas ungefär en gång om året. Då skall man lyfta av rotorn och upptäcka att det sitter en filtpropp där. Där skall man hälla i ungefär en tesked eller två med vanlig motorolja. Oljan rinner sedan sakta neråt i fördelaraxeln och smörjer dom rörliga delarna i fördelaren. Fördelare slits ut som allt annat. Oljan i filtsudden förlänger tiden i detta fallet.

Och nyttigt att känna till om fördelarlock. Inne i locket sitter det ett kol. Det skall ligga emot rotorn och överföra tändgnistan där. Kolet är fjäderbelastat och om oturen är framme när man jobbar med detta, så kan det hända att kolet och fjädern sprätter loss. Händer det, så återfinner man den aldrig. Håll därför koll på detta när du byter eller överhuvudtaget lossar på fördelarlocket.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]