PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
Hej Forum,
Har så sakteliga kommit igång med renoveringen av min Amazon -67:a.
Tanken är en moderat renovering med ett försök till att göra bilen mer modern vad det gäller väghållning och köregenskaper.
Vill ha lättkörd B18/20 med >150 hk. Med tanke på att rovan hängt med ca 50 år så borde det finnas ett recept på hur en bra motorn skall byggas. Gärna förslag på vxl åxå.
Har någon här på forumet ideér/kunskap eller förslag på bra länkar ?

Det är ju dumt att uppfinna hjulet 2 ggr.... ;-}

Tackar på förhand !

//MKN
Användarvisningsbild
av lennarte
I min PV-62-a hade jag ett -68 års B18 motorblock som borrades till standard B20 kolvar. Topplocket var ett standard B20A lock från en -74 som (stora ventilerna) planslipades 5mm till 10,5:1 i komp.förhållande (standard i B20E motorn) Vevaxel var original från -68-an B18 (c:a 12000 mil), knappt mätbart sliten. Vevstakarna kollades, riktades (motorn hade skurit) och nya bussningar i lilländen. Ram och vevlager, eftermarknads något bättre kvalitet än original. Kamaxeln, en Volvo "D" kam (samma som i tidiga "E" motorer) Svänghjulet svarvades plant och svarvades ner ytterligare 1 mm utanför där lamellen ligger för bättre "tryck" i kopplingen. Fördelaren, en standard från en B18B motor (utan vakuumreglering) och tänd.läget ställdes 38° FÖD vid 4000 varv (då har alla vikter "slungats ut"). Förgasarna (2 x 38mm Weber DCOE) plockades "rakt av" från en -74 Alfa Romeo GTV 2000, passade klockrent med ett insugningsrör som en kompis hade liggandes. Växellådan (overdrive) och bromsarna (med skivor fram) plockade från en Amazon Sport -66. Och sist ett Simmons 2" avgassystem. Som du förstår var detta ett "budget bygge, (barnen var små och lönen räckte dåligt till (frugan jobbade bara halvtid) så det tog något år. Men herre j--ar vad den bilen gick.Det jag ångrar är att jag snålade med ventilfjädrarna, dom släppte strax innan 180km på 4-an (då hade jag overdriven kvar) och idag hade jag satsat på en elektronisk fördelare. Jag körde den i 8000 mil och sålde den sedan. Han körde till drygt 13000 mil sedan vet jag inte mer än att den idag står avställd på en adress i Borås. Lycka till med ditt bygge Jag hade c:a 120 - 130 hk, så 150 är ingen omöjlighet med dagen teknik Jag byggde om PV-n -80 - -84 och körde med den till -91

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Kloge skrev:Lennart - kan du inte kontakta ägaren och köpa den?
Tanken har slagit mig många gånger under åren, men sedan vi skaffade båt så räcker tiden inte till. Därför sålde jag min Opel Rekord -59-a också. Men, jag har fått "span" på en brun (troligen) Ford Galaxie c:a -55 - 57 med gult/beige tak i orenoverat originalskick med bogserlina runt kofångaren fram. importerad från Californien i våras. Står hos en granne till min svåger som importerar lite bilar och motorcyklar från "over there" och Tyskland. Är riktigt sugen, men tiden räcker inte till. Blir helt pensionär om några år, då får jag kanske tänka på det igen om PV-n finns kvar. Hade under något år en Volvo T22 -52, den saknar jag, den var riktigt rolig, men det var några år jag var väldigt i dålig kondition. Båda mina knä var totalt utslitna så jag hade väldigt svårt att röra mig. Fick köpa en motorgräsklippare med elstart för att frugan skulle kunna klippa gräsmattan, hon kunde inte starta med snöre. Jag kunde starta den, men inte köra med den. Sedan några år har jag dock nya knä i rostfritt stål, så nu kör jag fullt igen, 4 dagar i veckan. sedan 1-e augusti är jag pensionär på fredagar.... :lol:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Kloge skrev:Jag har 5 traktorer! Buster 320,T 32,T 22,Krabat och Grålle
Jag fick låna reservdelskatalogen av en reparatör på lantmännen när jag hade T22-an. Den omfattar T21, 22, 24 och 25 (fanns det någon T23?). T32 är väl något nyare så jag tror inte den är med. Jag kopierade hela boken och har den i en pärm. Har även en instruktionsbok till T24/25. Intresserad av detta??
En kompis (har lantbruk) skaffade en Krabat - 56 i present till sig själv i 50-års present (han är född -56). men den har aldrig hunnits med. Den står i ett hörn och ser numera väldigt ledsen ut. jag pratade med honom om den en gång, men han ville inte släppa den. Får kanske göra ett försök till någon gång

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kloge
T23 finns och är en ren bensindriven precis som T25.
T30 modellerna är jämngamla och min är från 55.
Krabaten är en rolig rackare. Min är moderniserad ned elektronisk tändning från 123 Ignition. Ovanligt skulle jag tro =)
Användarvisningsbild
av lennarte
LarsBd skrev:Om man återgår till ursprungsfrågan så här kan du köpa en färdig motor http://www.gax.se/ den är lite dyr men.....
Den motorn var inte att leka med, vol:-)
måste läsa mer om den.....

Mvh
Lennart

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]