PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
#1009740
Fick CO-halt på 6,0 av godkända 4,5 på besiktningen. Detta trots att jag tankade en 2,5 liter E85 på halvtank, alltså dryga 30l, en halvtimme innan besiktning (för att vara på säkra sidan) och motorn var väl varmkörd.
Har svårt att greppa detta problem, vad som ska göras...! Oljan är bytt i våras och har väl ett år gammalt filter och någorlunda fräscha tändstift.
Justering på förgasare? Mer sprit?
Prio ett är just nu att komma igenom besiktningen så tillfälliga, såväl som långvariga förslag på lösningar är välkomna. Tack för snabba svar!
av Rådlös
#1009768
Justera förgasaren med en CO-mätare är ju aldrig fel. Det är bara frågan om var du hittar en sådan? Exempel: http://www.amazon.co.uk/Gunson-G4125-Ga ... B002XF1VW6
Dom är inte gratis.

En lågbudgetvariant kan vara den här: http://m.verktygsboden.se/specialverkty ... e-plug-kit

Detta är ett tändstift där isolerkroppen är av glas så att man ser färgen på förbränningsflamman. Den jämför man och ställer in efter en färgkarta som medföljer.

När det gäller etanol i en förgasarmotor är det ungefär så här: En förgasarmotor anses klara ca 12 - 15 % etanol utan att du behöver göra några justeringar för etanolen. Tänk då på att vi pratar om procent etanol här, inte procent E 85.
En högst personlig reflektion. Om du redan har för fet blandning, så närmar du dig inställningen för etanol. Men förgasare är ett svårt kapitel så försök greja inställningen för bensin först med något lämpligt hjälpmedel.
av LarsBd
#1009800
Den enklaste åtgärden är att byta nål i förgasaren, nålen slits och ska bytas minst var 10000:e mil. Det är meningslöst att justera CO värdet med en sliten nål.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1009847
På 140 med B18 motor sitter det ett justerbart munstycke original. Det kan man justera "med fingrarna" men på B20 är de ett "fast" munstycke som man med specialverktyg kan flytta upp och ner. Detta munstycke slits minst lika mycket som nålen och kosta inte många kronor. Problemet är att hitta någon med dessa verktyg idag som kan byta det. Man kan alltså justera CO-halten genom att flytta munstycket upp eller ner. Man använder samma verktyg vid byte av munstycke. När det börjar bli slitet blir bilen inte längre "rolig att köra" med "laglig" CO-halt, då är det definitivt dags att byta. Helst då både nål och munstycke. När jag jobbade på verkstad så låg den inte långt ifrån bilprovningen och det var väldigt många kunder därifrån som ville ha justerat CO-halten för att få igenom bilen och kom tillbaka efter för att höja den igen. På den tiden behöll dom "papperen" vid enklare fel så man fick dagen på sig att fixa det och komma tillbaka, visa bilen och få papperna.

Mvh
Lennart
av LarsBd
#1009863
Jag bytte nål och munstycke på en b20 men det visade sig att gamla munstycket var i det närmaste helt oslitet och i mycket bättre skick än det nya. Det är alltså inte säkert att munstycket behöver bytas men om det ska bytas välj helst ett original.
av 142volvo
#1010298
Blir att köpa nya tändstift då de efter nämre inspektion inte var i toppskick. Luftfiltret har fått sig en rengöring och bränsle/luft-skruven på förgasaren har skruvats in då den enligt mening även redan hade väldigt höga varv på tomgången!

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]