Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hoggeee
Hej

Min bil en S80 II 2.5T SUMMUM AUT MY07 15000 mil

Jag har två missljud från motorrummet, som jag först idag misstänkte hör ihop.

Missljud 1:
Från början fanns det ett missljud när jag körde i ca 80km/h på sexans växel. Ökades eller minskades hastigheten försvagades ljudet och försvann sedan, för att sedan återkomma så fort bilen körde i 80km/h på sexans växel. Växlade man manuellt ner till femman (bibehållen hastighet) så försvann också ljudet.
Kan nämna att volvoverkstaden trodde att detta var missljud från växellådan, och att det inte fanns nåt att göra, bara att köra på och se glad ut så länge det håller. På senaste tiden har dock ljudet skett på lägre varvtal, och jag har då kunnat gå ut och lyssna med skruvmejsel i motorrummet. Jag tycker att ljudet kommer från generatorn.

Missljud 2:
Idag hände dock något annat:
Ett ringande ljud som bara låter när jag släpper gaspedalen och bilen rullar utan gaspådrag, oavsett hastighet. Så fort jag börjar gasa så försviner ljudet.
Dock så provade jag vid ett rödljus att lägga i N; på tomgång så hördes ljudet, som vanligt, men när jag varvade upp motorn så försvann inte ljudet, som det gör när man kör bilen med växel i.
När jag kom fram till min slutdestination så lät jag motorn vara igång och öppnade förardörren och märkte då att ljudet lät väldigt högt utanför bilen. Öppnade genast motorhuven och ljudet kom utan tvekan från generatorn, eller i alla fall från det området. Gjorde en kort inspelning av ljudet:
[youtube]9dsv9iElNf0[/youtube]

Är det ny generator som gäller? Trist att byta den för 5500kr + jobb, om det visar sig vara något annat?
av Hoggeee
En liten uppdatering på vad som hänt idag:
Idag när jag startade bilen så lät den helt normalt. Dock efter ett tags körning, ca 10 min, så var det samma visa med missljudet från generatorn. Efter ett tag så började även en lampa lysa i instrumentpanelen, som enligt instruktionsboken betyder:
"Fel i avgasreningssystem. Kör till auktoriserad Volvoverkstad för kontroll." Har tänkt köra den till verkstad imorgon, om jag hinner. Jag hade bara inte trott att det hade något med avgasreningssystemet att göra...

Bild

Jag lyckdes efter lite strul med min gamla OBDII-läsare läsa ut lite information, men jag vet inte vad jag ska göra med det. Är det någon som är bra på att tyda koderna?

Bild
Bild
Bild
av Hoggeee
Idag var jag på verkstaden.

Mekanikern lyssnade och visste direkt vad det var. Efter två sekunder tog han bort oljepåfyllnadslocket och ljudet försvann direkt. Det fungerar även om man drar upp oljestickan något.

Tydligen måste man byta oljefällan, och det skulle kosta ca 2500-3000 kr inkl jobb.
Exakt samma fel hände mig i somras, fick byta oljefilterhus för 3800:-.

Det blir nåt övertryck i motorn som orsakar ljudet.
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]