NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag gick precis ut till bilen för att köra iväg, för att upptäcka att bilen inte startar. Startmotorn går inte alls och panelen släcks ner. Jag testar 2 gånger, och på det tredje försöket så "hänger" sig bilen. Bilen är nu tillsynes helt död, förutom 3 varningslampor i instrumentpanelen, men mittkonsolen lyser och jag kan sätta på innerbelysningen utan problem. Rattlåset är urkopplat och jag kan köra växelväljaren utan problem. Varselljus bak lyser också. Det är ett elektriskt läte från höger bak i bilen.

Jag kan inte låsa bilen, jag kan alltså inte starta eller stänga av den heller.

Jag bifogar några bilder.

Eftersom det lyser lampor så är det kanske inte batteriet? Eller?

Bild
Bild
Bild
Bild
Du kan alltid prova att koppla bort minuskabeln på batteriet och vänta ett tag (gärna någon timme). Anslut sedan kabeln igen. Kan eventuellt hjälpa. Men troligen är det att gripa efter ett halmstrå i detta fall. Symptomen tyder på omfattande kommunikationsproblem eller trasig CEM. Svårt att säga något om orsaken. Kan kanske vara fukt eller skadat kablage också. Felkoder kan kanske inte läsas ut med diagnostikverktyg när bilen har denna status om det vill sig illa. Mät även spänningen på batteriet när minuskabeln varit avtagen ett tag. Modellår?
Nu har batteriet fått ligga av ett par timmar, kopplade på det nu och bilen startar fortfarande inte, men jag kunde låsa bilen och larmet går igång. Innerbelysning funkar också. Inga konstiga lampor i instrumentpanelen nu.

Försökte koppla på min CTEK 3600 utan att det verkar funka. Lampan för underhållsladdning lyser full grönt, medan kampan för laddning blinkar frenetiskt. Har testat så alla kablar på laddaren sitter där de ska och att allt är rätt ihopkopplat. Kan det vara batteriet som är slut? Men å andra sidan lyser innerbelysning osv, om än svagare.

Bilen är en -08 och rullat 6000 mil.
Prova att ladda batteriet när det är frånkopplat. Mätte du spänningen när det var frånkopplat? Ett fulladdat batteri har ca 12,7V vilospänning. Vid 50% laddning är vilospänningen ca 12,5V. Många moderna bilar är känsliga för dåligt batteri. Lampor kan lysa till synes utmärkt fast styrboxar får för låg spänning. Är batteriet bytt på bilen sedan den var ny? En MY08 som gått 6000 mil bör batteriet annars bytas på.
Hej!

Jag har nu haft möjlighet att mäta spänningen i batteriet (dock påkopplat). Det låg då på 7,1V i spänning. Jag utgår nästan ifrån att det är batteriet, eftersom jag inte kunde låsa upp dörrarna idag när jag skulle öppna bilen, utan fick öppna med hjälp av nyckel. Innerbelysning fungerade inte heller.

Det konstiga är att batteriet inte svarade på ladd med CTEK-laddaren. Ska jag testa att koppla ifrån batteriet fullt och testladda? Eller ska jag helt enkelt bara köpa ett nytt batteri?

Tack för all hjälp!
du har nog en cell eller 2 som är kass i batteriet
köp ett nytt innan du grubblar ner dej för mycket i el felen
Lyfter min egen tråd för det är så tråkigt om någon annan råkar ut för samma fel utan att "facit finns".

Jag bytte batteri och bilen fungerade helt normalt igen. Glömde bort att svara i tråden tidigare, men passar på att sätta punkt nu.

Tack för alla svar!
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.