Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska berätta min gårdag för er. Och samtidigt kanske får lite tips..
Gäller mest min s40 men kör v70 också och kände att jag är mer aktiv i v70 forumsdel.

Jag och sambon bestämde oss för att Tyskland över dagen. Då va frågan ta s40 eller v70 som dragbil för kärran. Sambon valde s40 då Abs kransen är trasig på v70 och alla lampor varnar och motorn går i nödläge.

På med släppet och drog ner kl 05.00. Kom ner kl 12.00 Allt har gått enligt planen. Skulle stanna till i en affär i Tyskland för att handla en speciell whisky och sedan vidare några hundra meter för att hämta ut min beställningen i en annan affär innan vi skulle hem igen.
Kom ut efter 10min och startar bilen. BOM bilen dör direkt när jag rör gasen. Provar igen och bilen dör direkt.

Så där ja 60 mil hem. Har en beställning som står och väntar utanför en annan affär några hundra meter ifrån.
Ett släp utan lås, Verktyg? Absolut en skruv mejsel och en hyllnyckel med hylsor 10-22, kniv och en ficklampa.
Och kass på engelska och en sambo som inte kan bilvärdens fackspråk på engelska.

Började gå och hittade tre olika verkstäder. INGEN hade TID eller delar hemma. Tidigast Måndag-Tisdag nästa vecka kunde de kolla.
Detta förklarade de i princip på Tyska då ingen av de kunde bra engelska.
Sista verkstaden hade lite tid men då fick jag dra dit bilen på något sätt. Men samtidigt sa de att de inte hade några delar till min bil.

Vi gick tillbaka och jag började fundera.HÖRDE JAG BRÄNSLEPUMPEN?? lyssnade men nix pumpen va dö.
Kollade relä och säkring. Skifta relä med ett annat. Utan resultat.

Jaha pumpen skrot? kanon.

Vilka alternativ har vi?
Vad skulle ni gjort i detta läge?

1. Be bror ta ledigt och komma ner och bogsera hem oss och få betala för bro,färja igen. Räknade lite och skulle sluta på runt 10.000 att få hem oss. Tom lastade.

2.Ta in på hotel? 1000kr per natt och chansa att ingen snor släpet jag har lånat av en kompis. Fram till måndag och då hoppas någon kan få hem delar inom några dagar.?

3.Jag valde att "FIXA" bilen.
Fiffla loss Bränslepumpen med alla mina verktyg som hjälp.
Gick till bilverkstaden längst bort som verkade trevligast.
Förklara och fråga om han kunde koppla batteri på pumpen och se om den går. (och tro det eller ej men pump jäveln snurrade)
Går tillbaka och i med pumpen och provar. (stendöd)

NU började vi tappa hoppet och klockan va 15.45 och alla verkstäder stänger kl 16. Då e vi körda.

Då kom jag på det. Fan ständig ström på pumpen så vi kan köra hem.
Går tillbaka till verkstaden uppspelt för nu kanske det går. Vi kanske kommer hem.

In i affären och jag säger min ide, han bara skrattar. Tror inte han förstår. Han hämtade en tändstift och började visa hur det funkade. BENSIN + GNISTA. Du måste ha gnista också försökte han tala om.

Ge mig bara 5 meter kabel. Han gick iväg till en kollega inne i verkstaden. Och det va glasdörrar mellan så jag såg de stå och verkligen och hånflina åt oss och skratta under tiden han fixade kabeln.

Tillbaka till bilen IGEN.

På med plus och minus och pumpen och sedan på batteriet och sedan in med kabeln i bilen genom huv och dörr. Klippte av kabeln så jag kunde tvinna ihop den inne i bilen om jag behövde stanna eller något.
Och vips bilen startar kl är då 16.00.

Så en stolt sambo och man själv va rätt stolt måste jag erkänna. Kändes bra att knäcka alla verkstäder och få åka hem i lugn och ro.

Va rätt knäck ett tag och fatta inte varför jag inte komma på detta innan ?!
Skönt att höra att du fick det fixat.

Jag måste bara dela med mig av en historia som iofs inte hände mig, utan ett dragracinggäng från Sverige. Deras biltransport, en Volkswagen LT diesel med bärgarflak, fick motorhaveri nånstans nere i Tyskland. Ingen chans att laga, motorn är skrot.

Som alla borde veta så använde ju Volvo samma motor i de bakhjulsdrivna modellerna. Den självklara lösningen var alltså att ta sig hem till Sverige, köpa en 245 D6, lasta den full av verktyg och motorlyft och köra ner till Tyskland igen. Sen byta motor på parkeringen där biltransporten stod, deponera volvoliket och alla överblivna delar på skroten och åka hem. Respekt. :lol:
Haha gött.

Jag har en fråga bilen visar inte hur mycket bensin som finns längre.
Har det med att pumpen inte funkar? Dem får väl inte ström i tanken via bränsle pumpen ström?
Eller är det så att jag va stressar och gjorde något slarvigt när jag monterade tillbaka pumpen.
Jag vet ju att givaren sitter i amartur en. Men frågan e om den har med strömmenttill pumpen att göra. Eller funkar den så länge kontakten sitter på amartur en ändå om tex bränsle pumpen säkring är trasig?
är det en nyare s40? i så fall kan det vara styrenheten som gett upp den satt först under bilen men borde vara flyttad in i bilen på kanpanj och senare har den standard inne i bilen
bra jobbat :)

de gäller å hålla huvet kallt bara även om man vet att man har långt hem å de kan bli dyrt, då kan man oftast klura ut något bra :)

att ha nån meter kabel i handsfaket är aldrig fel.
förra bilen hade jag alltid 20cm kabel med flatstift på så kunde man ersätta div relän som gick åt pipan!

en bra grej att ha för enkel felsökning å som inte tar plats i bilen är en 5w glödlampa utan sockel med 2 ditlödda kablar med små krokodiltänger på.
då kan man ansluta den till ex bränslepumpens kontakt å jord slå på tändningen å lyser de i bageget ja då vet man att så långt går strömmen i alla fall.
ett ovärderligt verktyg vid felsökning å som också är enkelt att skuffa undan i bilen :)
Snyggt jobbat. Det är färre å färre som klarar av "fältmässiga" reparationer numera. :)

Flera gånger när jag läst diskuss[…]

Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätar[…]

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]