Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jwogge
Hejsan,

Jag har en V70r awd -98 och som rubriken lyder är kardanen bortplockad. Har läst runt lite om att vissa väljer att plocka kardanen när viskon slirat sönder eller när vinkelväxeln ger upp. Så jag tänkte bara kika med er. Finns det något enkelt sätt att klura ut vart problemet ligger? Är det viskon eller vinkelväxeln? Måste oavsett ordna med en ny kardan men känns som bortkastade pengar att införskaffa visco och v-växel om de inte är trasiga.

Vad tror ni? Tips och trix?
Palla upp bilen. Starta den lägg i växel och sen kryp under för att kolla om vinkelväxeln snurrar. Om inte ja då är det den och hylsan antagligen. Testa lägg lite motstånd mot den så du vet att den verkligen snurrar.

Be en någon att sätta sig i bilen och försiktigt få hjulen att snurra långsamt. Sen håller du bara emot och snurrar den så snurrar den-

Viscon är svårare att kolla men roterar du på den skall det vara motstånd, testa snurra båda däcken frammåt och se om den roterar :)

Hej! Jag kör en Volvo V40 D2 2015 (manuell) […]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog bara fast lätt, alla bultar och muttrar […]

Volvo V70 08 2.4d slö

Om du bytt givaren kan det naturligtvis vara h&oum[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Rå borstad alu m satin klarlack på 🙂