Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Den klarar det. Möjligen kan det ta 5 minuter mer än vad man hade trott. Placera den så att det blåser fritt ut i kupén, inte under någon stol eller i något hörn som en återvändsgränd. Det finns ibland stativ till sådana här fläktar. Skulle du inte hitta något så kanske du är så händig att du kan böja till ett själv. Kolla på dom som finns så kommer du på hur det skall se ut.
Jag gjorde ett fäste för en mindre värmefläkt som jag satte på panelsidan till höger i passagerarsätet. Detta var visserligen i en 245, men det måste ju finnas liknande möjligheter i en 855. Jag har inte bilen här så jag kan inte visa några bilder. Svara med ett PM så kan jag försöka beskriva bättre.
Rådlös skrev:Den klarar det. Möjligen kan det ta 5 minuter mer än vad man hade trott. Placera den så att det blåser fritt ut i kupén, inte under någon stol eller i något hörn som en återvändsgränd. Det finns ibland stativ till sådana här fläktar. Skulle du inte hitta något så kanske du är så händig att du kan böja till ett själv. Kolla på dom som finns så kommer du på hur det skall se ut.
Jag gjorde ett fäste för en mindre värmefläkt som jag satte på panelsidan till höger i passagerarsätet. Detta var visserligen i en 245, men det måste ju finnas liknande möjligheter i en 855. Jag har inte bilen här så jag kan inte visa några bilder. Svara med ett PM så kan jag försöka beskriva bättre.
Perfekt, då blir det att åka och köpa en. Såg att det finns en golvställning åt den så jag köper ett sånt också. Tack för supersnabbt svar! :D
Jag skulle köra på typ 2000 watt i en 855:a. Man kan aldrig ha för stor kupévärmare.

Modernums värmare är nog allt annat än moderna också. Ser ju ut som nåt från 1980-talet och är ungefär lika klumpig. Men den kostar ju därefter också så orkar man med det klumpiga formatet så är det nog inget dåligt köp.

Bild

Och bara för att en värmare är på 2000 watt så betyder det inte att den drar 2000W konstant. Alla kupévärmare är självreglerande och använder bara den effekt som behövs för att hålla en viss temperatur. Därför är det också viktigt att man monterar den så luften får cirkulera så fritt som möjligt. Om luften inte slipper att röra på sig så blir det för varmt kring värmaren och då stryper den effekten i onödan.

Då det är 20 minusgrader är det trevligt med lite ös i kupévärmaren så man får rena rutor. ;)
Perc skrev:Jag skulle köra på typ 2000 watt i en 855:a. Man kan aldrig ha för stor kupévärmare.

Modernums värmare är nog allt annat än moderna också. Ser ju ut som nåt från 1980-talet och är ungefär lika klumpig. Men den kostar ju därefter också så orkar man med det klumpiga formatet så är det nog inget dåligt köp.

Och bara för att en värmare är på 2000 watt så betyder det inte att den drar 2000W konstant. Alla kupévärmare är självreglerande och använder bara den effekt som behövs för att hålla en viss temperatur. Därför är det också viktigt att man monterar den så luften får cirkulera så fritt som möjligt. Om luften inte slipper att röra på sig så blir det för varmt kring värmaren och då stryper den effekten i onödan.

Då det är 20 minusgrader är det trevligt med lite ös i kupévärmaren så man får rena rutor. ;)
Känner inget sug efter att lägga 1000 spänn på en kupévärmare tyvärrr, sedan brukar jag inte sitta i passagerarstolen så det gör inget att den är ful och klumpig. :wink: Denna Modernum MK Mini är inte speciellt klumpig heller, rätt liten i formatet.
Perc: "Jag skulle köra på typ 2000 watt i en 855:a. Man kan aldrig ha för stor kupévärmare."

Naturligtvis bör man ha så stor som omständigheterna medger.
För många år sedan upplevde jag hur en arbetskamrat talade sig varm för sin kupévärmare. Detta var på den tiden då kupévärmarna var stora, eller större än skokartonger. (70-talet) Den här arbetskamraten berättade med viss stolthet att hans värmare var på 2200 Watt. Sedan hade han en motorvärmare på 400 Watt till det. Det var bara så att säkringarna på arbetsplatsens motorvärmaruttag var på 6 Ampere!
Så han "betade av" säkringarna på parkeringsplatsen med en nyvald parkeringsplats varje morgon. Det var ju flera rader eller sektioner på parkeringsplatsen. Dom flesta som kom efter honom fick nöja sig i att vara utan.

Detta resulterade så småningom att man säkrade upp till 10 Ampere i uttagen. Men det innebar ny kabeldragning. Därför var firman "snål" och lät utföra detta bara när det fanns tid över för firmans elektriker (inhyrd på entreprenad). Och grundtanken för firman var ju att det bara skulle vara motorvärmaruttag. Därför var man inte överdrivet snabb med den här uppgraderingen av motorvärmaruttagen.

Så ibland kan det finnas orsaker till att lägga sig lite lägre.
av umekille
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 0-W-40135/

99:- jubileumsmodell men kan vara slutsåld...hann köpa en i Sundsvall
vänstra sidan av passargerar på konsollen snett riktat bakåt uppåt brukar
vara bra plats borra fast fästet då den inte är ivägen på golvet sen.
Kupevärmare med högt luftflöde kan oturligt få bilens tjyvalarm lösa ut.
finns trådar här i ämnet.
Rådlös skrev:Perc: "Jag skulle köra på typ 2000 watt i en 855:a. Man kan aldrig ha för stor kupévärmare."

Naturligtvis bör man ha så stor som omständigheterna medger.
För många år sedan upplevde jag hur en arbetskamrat talade sig varm för sin kupévärmare. Detta var på den tiden då kupévärmarna var stora, eller större än skokartonger. (70-talet) Den här arbetskamraten berättade med viss stolthet att hans värmare var på 2200 Watt. Sedan hade han en motorvärmare på 400 Watt till det. Det var bara så att säkringarna på arbetsplatsens motorvärmaruttag var på 6 Ampere!
Så han "betade av" säkringarna på parkeringsplatsen med en nyvald parkeringsplats varje morgon. Det var ju flera rader eller sektioner på parkeringsplatsen. Dom flesta som kom efter honom fick nöja sig i att vara utan.

Detta resulterade så småningom att man säkrade upp till 10 Ampere i uttagen. Men det innebar ny kabeldragning. Därför var firman "snål" och lät utföra detta bara när det fanns tid över för firmans elektriker (inhyrd på entreprenad). Och grundtanken för firman var ju att det bara skulle vara motorvärmaruttag. Därför var man inte överdrivet snabb med den här uppgraderingen av motorvärmaruttagen.

Så ibland kan det finnas orsaker till att lägga sig lite lägre.
Jovisst, det finns också värmare som har ett halveffektsläge på typ 900W just för värmestolpar med svag säkring. Typ Defas 1850-wattare.

Huset jag bor i tillåter inte heller kupévärmare eftersom säkringarna inte skulle hålla om alla gjorde det. Tycker det är rätt dumt att bygga så klent med tanke på att man för en gångs skull exakt vet vad syftet är med uttagen när man installerar dem.
Brorsan har 6A säkrad stolpe där han bor och han kör med modernum 1300/550w, den drar 5,5A i 550w läget inkl. motorvärmaren. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-40413/

Själv kör jag defa termini i xc60'n, den är kanon. I s40'n har jag en claesohlson kopia, den är ganska kass, ger inte utlovad effekt ens.

Vad det gäller PTC-elementen så är de inte så vansinnigt justeringsbenägna, brukar kunna dra ner effekten ett par hundra watt mellan max och min läge, inte mer än så.

/Martin
Anliggande frambroms 740

Jag plockar isär och smörjer glidpinnar,[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]