Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av audilover
Hej! Nykomling här och dessutom nykomling hos Volvo. Har under många år varit Audifrälst, men nu orkar inte samvetet lägga mer pengar :cry: Dessutom behöver jag en kombi.

Jag vill ha en Volvo som kostar mig lite i inköp, men även driftskostnaderna bör vara anständiga. Jag har kollat in följande modell, en 99:as V70 med 2,5 TDI motor, ca 22000 mil. Vad bör jag se upp med vad gäller denna bil. Jag har ingen aning...
Som gammal Audi ägare skulle kamremspaket bytas på 12000 samt 24000 mil. Gäller samma för Volvo? Hur kan det ligga till med turbon i TDI? Något annat att se upp med...? Förutom det gamla vanliga med serviceboken.

http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=1 ... ilarutokad

Synpunkter från rutinerade Volvo åkare emotses med glädje :P

//Daniel
av norr
Det är väl Audi´s femma som sitter i den Volvon.
av haxpet
Vad har du haft för Audibilar hittills?

Jag har hört att Audi är ganska bra bilar, och att t ex ny A6 är en av dom mest välbyggda bilarna just nu.
Användarvisningsbild
av elmuppo
audilover skrev:Hej! Nykomling här och dessutom nykomling hos Volvo. Har under många år varit Audifrälst, men nu orkar inte samvetet lägga mer pengar :cry: Dessutom behöver jag en kombi.

Jag vill ha en Volvo som kostar mig lite i inköp, men även driftskostnaderna bör vara anständiga. Jag har kollat in följande modell, en 99:as V70 med 2,5 TDI motor, ca 22000 mil. Vad bör jag se upp med vad gäller denna bil. Jag har ingen aning...
Som gammal Audi ägare skulle kamremspaket bytas på 12000 samt 24000 mil. Gäller samma för Volvo? Hur kan det ligga till med turbon i TDI? Något annat att se upp med...? Förutom det gamla vanliga med serviceboken.

//Daniel
Ordna fram ett regnr så får vi kolla om den är mätarmanipulerad.
Är det en import diesel så gissar jag på att den är fixad.

//Branx
av audilover
Tack för inläggen, visst är Audi en bra bil inget snack. Kvalite i minsta detalj, men en massa småfel irriterar inget snack om det. Det blir dessvärre en del hål i plånboken och jag servar ändå inte hos märkesverkstad. Men en massa mil på mätarn brukar kunna innebära en del service, även så på Volvo antar jag. Min mek försöker ändå övertyga mig att det blir billigare för mig med en hederlig Volvo.
Jag kollar regnr på V70 TDI och återkommer!

Jag fortsätter hoppas på den där TRISS vinsten...när man minst anar det...
Användarvisningsbild
av DJ
Jag har också haft Audi förut och nu har jag åkt Volvo i drygt ett år.

Jag ska byta tillbaka....
:roll:
av jbl
Även jag har åkt i Audi allt ifrån 80 2.0E till V8 modellerna.

Men jag håller mig till Volvo nu för tiden därför att mina erferenheter ifrån Audi är dom mest smärtfyllda ekonomiskt sett än så länge.

Med andra ord gräset är inte grönare på andra sidan.
Användarvisningsbild
av Mikko
Även jag har haft Audi förut, en A6 Avant 1.8T -98 och en A6 Avant 2.4 quattro -03. Har ägt en V70 2.4T aut. -00 i snart två månader och kan väl inte direkt säga om V70:n är "bäst" av dem. Det får framtiden utvisa. Det enda egentliga tråkiga med just min Audi 2.4 qauttro var att det klonkade i framvagnen (det knäppte inte) men märkesverkstaden kunde inte hitta något fel trots byte av många delar, bla stötdämpare. Nybilsgarantin började ta slut så jag tänkte att det är lika bra att bli av med bilen innan det. Kunde bli dyrt annars... :roll:
av GT-87
branx skrev:
audilover skrev:Hej! Nykomling här och dessutom nykomling hos Volvo. Har under många år varit Audifrälst, men nu orkar inte samvetet lägga mer pengar :cry: Dessutom behöver jag en kombi.

//Daniel

//Branx

Hur kollar man om mätarn är skruvad?
Användarvisningsbild
av elmuppo
GT-87 skrev:
branx skrev:
audilover skrev:

//Branx
Hur kollar man om mätarn är skruvad?
Man kollar servicedata hos Volvo.
OM RYSSEN KOMMER

Det var någon på TV som sade att krige[…]

Kolla först så du kan ha 14" p&a[…]

Det är säkert kostnadsfritt men dom g&[…]

Jag är skeptisk till att verksamheten är[…]