Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Kom av en slump över en S80 via familjen och tanken är väl att den blir vår vinterbil och håller den så blir det kanske pendlarbil också.
Kör normalt BMW men då den är lite för extrem att köra till vardags numera så passar detta perfekt. Mjukt o bekvämt på alla vis.
Mer info och bilder kommer, någon skönhet är det dock inte på något vis. 25k mil och 15 ägare gör väl sitt för den sakens skull :D

Kaross: S80
Motor: 2.4 sug 140 hästar (eller nåt sådant)
Årsomdell: 2000
Miltal vid inköp: 24.400
Färg: Marinblå pärlemor 417
Klädsel: Arena textil Birka 8191
Växellåda: Manuell
Återförsäljare: Bilia Personbilar AB - Jägersro

Utrustning från Fabrik:
AIRBAG PASSAGERARSIDA
BAGAGEHÅLLARE UTDRAGBAR
BAKRE MITTARMSTÖD M MUGGH
FÄRDDATOR
FÖRSTA FÖRBANDSKUDDE
FÖRVARINGSBOX I BAGAGEUTR
INNERBACKSP AUT AVBLÄNDN
KLIMATANLÄGGNING ECC
KONSTANTFARTHÅLLARE
LARM - VOLVO GUARD M MMS
MAKE-UP SPEGEL BELYST
MUGGHÅLLARE FRAM
SIDODÖRRAR LAMINERAT GLAS
SPOILERLJUS DIMLJUS FRAM
STC - ANTISPINNSYSTEM
STEREOP. HU-601 RDS M CD

Fortsättning följer..
Senast redigerad av 3 pcdoktor, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Så vad är gjort på bilen då? Nja jag har ju dessvärre inte noterat något men det blir inga större utsvävningar, dels är bilen gammal och har gått långt men skicket är som sagt inte perfekt om man säger så. Körupplevelsen är dock kanon och bilen känns fräsch absolut.

Till att börja med var det massa småsaker som fixades till

Lampor som inte lyste på utsidan
Varningar i displayen
Nytt tanklock original som sitter kvar när man lossat det
Monterat lite saker som saknas här o var, nån skruv, mutter osv.
fäst upp ett stänkskydd fram som låg i skuffen
Fixat bagagehållaren som man drar ut som en rullgardin.
Hängt upp vajersystemet till fällning av baksoffan
Bytt höger baklampa som var lagad i plasten
Bytt fronten till ECC som var sprucken i plasten

Bytt ut min HU-601 mot en HU-801
Monterat ett PA-200 under passagerarstolen
High performancehögtalare (främre) ligger och väntar på montage
Monterat centerhögtalare för Dolby Prologic ljudet som jag absolut gillar

Nya dämpare fram
Nya topplagringar fram
Nya kränghämmarstag fram
Nytt bränslefilter
Nytt luftfilter
Nytt kupéfilter
Ny olja och oljefilter
Nya stift
Nytt batteri Volvo AGM (betydligt större än det som satt där)

Kamrem och vattenpump ligger o väntar på att bli bytta

Vinterdäck på fälg är inköpt och monteras när vintern visar sig, det sitter redan halvsletna Michelin friktionsdäck på plats.

Monterat Osram parkeringsljus
Monterat Osram Nightbreaker halvljus

Bytte även ratt då den som satt i var väldigt sliten och nästintill äcklig, det satt dessutom bara knappar på vänstersidan så ratt eftersöktes och hittades. Det blev en Charcoal ratt med MF knappar på båda sidor och ett modernare emblem på sig. Jag var lite nervös vid bytet då jag var osäker på om det verkligen skulle passa. Den nya ratten visade sig ha 2 anslutningar där airbagen skulle kopplas in och då tänkte jag att det här kommer inte att funka. Jodå allt fungerade så fint så, knappar lirade på och airbagen verkade fungera (ingen SRS lampa tändes) Känslan och utseendet fick sig ett rejält lyft får jag säga. Efter några dagar bytte jag till charcoal kåpor runt ratten så blev det ännu stiligare. Visst man kan byta ut hela bilen mot nyare prylar men någonstans får man dra gränsen :D

Gamla ratten
Bild

Nya ratten
Bild

Jag bytte även lampan till tändningslåset så det såg lite trevligare ut
Bild

Här fyller jag på lite om jag glömt något så får vi väl säga att tråden börjar på allvar i nästa inlägg.
Senast redigerad av 3 pcdoktor, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Det senaste som gjordes var montage av kromringar i instrumentklustret och här får väl tråden börja på allvar isåfall för det var igår.
kromringarna består av en 04:as front till instrumentet då ringarna inte gick att flytta över, dock passade hela fronten bolt on och det blev riktigt bra tyckte jag.
Ett par saker stör mig dock.

1. Vänster blinker indikering lyser igenom på kvällstid så det ser ut som den lyser svagt fast man inte blinkar
2. när helljuslampan lyser så lyser det igenom till varningstriangeln ovanför (lite svagt)
3. Blinkerindikatorn blinkar gult inte grönt längre

Jag har en teori om detta och här får folk gärna bekräfta eller dementera. 04:an har ju dioder på klustret och inga vanliga glödlampor, kan det vara så att dom här färgfilterna till blinkers, helljus,varningstriangel är tunnare eller annorlunda för att passa diodljuset? isåfall kan jag kanske bara flytta över mina plastfilter från den gamla fronten på instrumentet så löser det sig. Vad tror ni om detta?

Lite bilder på bytet kommer här, för övrigt en tokenkel sak att göra

Instrumentet innan kromringar kom på plats (sorry för usla bilder)
Bild

Nya fronten avplockad från 04:ans kluster
Bild

"glaset" tvättat inför montering
Bild

Front med kromringar på plats
Bild

Instrumentet på plats i bilen
Bild

Här ser man att det lyser igenom lite trots att det inte blinkar
Bild

Här ser man att den blinkar gult och inte grönt
Bild
Har du eftermonterat telefon oxå? Skulle vara kul se lite bilder på bilen utvändigt :D
Fick oxå att jag såg blikerslampan när jag monterade ringar på min v70-99 och det berodde på att det glipa mellan fronten och själva mätarhuset. Jag flytta ut ringarna lite sen blev det bra :D
Nexus skrev:Har du eftermonterat telefon oxå? Skulle vara kul se lite bilder på bilen utvändigt :D
Fick oxå att jag såg blikerslampan när jag monterade ringar på min v70-99 och det berodde på att det glipa mellan fronten och själva mätarhuset. Jag flytta ut ringarna lite sen blev det bra :D

Nej jag har inte eftermonterat telefon, den satt på stereon när jag köpte den. Har förstått att det är en rätt stor operation att göra så det blir nog inte av. Dock kommer jag nog att samla på mig lite delar till jobbet om jag kommer i kontakt med dom. Bilder på bilen utvändigt? Nja då måste jag tvätta den ju :D 25k mil/15 ägare/plåtfälgar med navkapslar=ingen hett fotoobjekt precis. Men visst skall du få en bild :-) Förresten utveckla gärna vad du menar med att du "flytta ut ringarna"

Bild
Kom på en sak till som gjorts med bilen, för ett tag sedan började bilens tomgång bli lite orolig och den dippade väldigt lågt vid stopp och tex vrid på ratten, det var så pass att den till och med stannade en eller två gånger vilket gjorde mig lite orolig. Efter att ha sökt lite här på forumet så beslöt jag mig för att försöka göra rent spjällhuset. Det var inte SÅ skitigt men vi plockade av det och gjorde rent det ordentligt på båda sidor och även själva trotteln.

Nu har bilen gått en vecka sedan jobbet gjordes och den har inte minsta tillstymmelse till att dippa i tomgången. Om jag löst problemet på lång sikt eller om det bara är en kortsiktig lösning återstår att se men skoj var det iallafall att lyckas lösa så pass enkelt som det verkligen var. Man behöver absolut inte vara någon mekaniker för att göra detta.

Bild
Vet ej hur ringarna ser ut till s80 men mina var ganska tjocka och pressa dit de så de låg helt ann mot frontpanelen så blev det en glipa sen när man montera ihop allt så jag flytta ut de en liten bit så de precis ligger emot mätartavlorna och då lyser ej blinkers genom :D
jaha då detta är vardags/vinterbilen sker det väl ingen utveckling i något rasande tempo men det var aldrig tanken iheller.

Jag har fått på ledlampor till positionsljusen fram vilket såg ok ut, även bak monterade jag ledbelysning till skylten och samtidigt passade jag på att montera ny skylt och skylthållare. Blev riktigt stiligt. Bilder blir det inga då bilen är skitt som fan.

Jag har köpt på mig lite mer högtalare och har nu komplett uppsättning High Performance grejor. Center, sidor fram, sidor bak samt hatthyllans.
Igår passade jag på att montera hatthyllans högtalare då dom är extra enkla att montera, 2 skruvar inga nitar. Gick riktigt smärtfritt trots att jag först trodde det var olika kontakter men det var bara jag som inte kollade riktigt ordentligt. kabelkontakten går liksom utan på kontakten i högtalaren så vid en snabb anblick så g det inte ut att passa men visst gjorde det det! Jag skall väl inte påstå att det blev någon sensation ljudmässigt men lite fylligare bas kanske nåt annat kan jag inte höra så här på raken.

Gamla högtalaren
Bild

Nya högtalaren
Bild

Högtalarna bredvid varandra, jag noterade att HP väger ett par hekto mer per styck (1.6kg istället för 1.4kg) så det måse ju låte 2 hekto bättre då va? :D
Bild

Bilen går bra i övrigt, tycker dock den är alldeles för mjuk och att svänga med bilen är rena pinan för en som är van vid svängvänliga bilar. Kanske man skulle bytt fjädrar samtidigt med dämparna? 25k mil gör väl sitt för väghållningen. Jag söker fortfarande någon som till en rimlig peng kan byta kamrem på kärran så bor ni i söder och är taggade så bara hojta till.

Så fort jag hittar lite tid och lust blir det till att byta högtalarna i dörrarna fram och bak och efter det så är hela stereouppgraderingen klar. Ja om man inte hittar det där största steget såklart men det är ju 10 minuters jobb att byta så det räknas knappt :D

(RO)
Ännu en grym uppdatering är gjord av bilen :D

En original förstaförbandskudde till bagaget är på plats uppe till höger där dom skall sitta, rätt praktiskt då dom inte är i vägen men ändå lättillgängliga. Givetvis oöppnad och redo att få hjälpa till, förhoppningsvis slipper jag använda den.

Slänger in en fråga och hoppas att den[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]