Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Då jag har nåt fel i huvudet så ville jag ha båda strålkastartorkarna fungerande, så jag kollade bildelsbasen.se och dom kostar där 4-800 kr. Nya fanns också för ca 2340 kr.
Åkte då till Returbilen och plockade en för 60 kr, och den fungerar! :D

Jag hoppas verkligen att självplock-skrotarna är här för att stanna!
av Droopy
självplock skrotarna är ju mer el mindre borta i hela landet snart, och inte blir de fler i framtiden, regler osv ställer till det, det klassas som en arbetsplats.
Användarvisningsbild
av taxi
Det ante mig! Men jag hade trott att det skulle bero på gemene man som förstör 10 delar för att komma åt den 11:e.
av *pettson*
taxi skrev:Det ante mig! Men jag hade trott att det skulle bero på gemene man som förstör 10 delar för att komma åt den 11:e.
Exakt så är det..
Sen blir det inte bättre av att orden gynna skroten mera brukar handla om att blåsa skroten.
Man bryter grejor för några tusen.. Plockar några pinaler för 200 spänn och låter sej själv och sina polare få fickorna fyllda med mindre saker som *ändå troligen kastas*..
Vet flera demonteringar som stängt självplock för att man helt enkelt kommit på en hel del folk med att försöka stjäla. Man lät folk gå in igenom grindarna och ut igenom butiken där man fick öppna jackan och plocka ur fickorna. Man konstaterade att under dom 4 testveckorna hade mer än 25% av kunderna saker på sej som inte verkar vara tänkt att betala för. Det handlade om små reläer och upp till styrdon, några hade till och med försökt att inte betala för kompletta ABS aggregat genom att rulla in det i jackor.

Sen är det som det sägs. Det är en arbetsplats och då gäller vissa regler som inte går att uppfylla med kunder på gården.
av *pettson*
taxi skrev:Tron på mänskligheten får sig en törn på skroten också då.
Vi kanske behöver en "skrot-kund-certifiering"?
Egentligen vore det totalt normalt att anse att någon trogen kund är en ärlig människa som vet vad han/hon gör vid demontering och därmed kan du släppa in denna.
MEN!
I dagen samhälle får inte någon vara trevligare än någon annan. Inte heller bättre. Det kränker nämligen den som inte får samma tillstånd.
Nekar man alla kränker man ingen. Då har man bara tagit ett beslut.
av SEpaket
I Göteborg har vi flera stycken. Sedan har vi en som haft självplock med lagt ned den delen av sin verksamhet. Och ägaren anser inte att prylarna på bilar äldre än 10 år är värda att plocka av, så alla bilarna som är av äldre modell pressas rakt av med mängder av användbara delar som går åt fanders. Så det kanske lönar sig lite med självplock då. Även om en del personer stjäl och beter sig så lär man ju inte tjäna mer på att kassera alla delarna.
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Droopy skrev:Det handlar fortfarande om att det klassas som en arbetsplats numera, du får helt enkelt inte vistas där.
Din tes stämmer dåligt med det faktum att returbilen som är just självplock ökar i antal för varje år. Ett oerhört populärt tillhåll och jag är övertygad om att dom drar in bra med pengar även om det förstörs en del. Godbitarna är ju redan urplockade på Moderstället så att säga. Iallafall här i Malmö.
av SEpaket
Droopy skrev:Det handlar fortfarande om att det klassas som en arbetsplats numera, du får helt enkelt inte vistas där.
Trams. Det finns inget lagstöd för det du påstår nu. I så fall skulle den ideella secondhandbutiken vi har här också få lägga ned. Och begagnatgården hos Bilia borde också vara förbjudet område. Det finns vägar runt det där. Skrotarna jag besökt har haft ett inhängnat arbetsområde där det är tillträde förbjudet och ett skrotgårdsområde där man får plocka saker. Detta är godkänt enligt gällande lagar om arbetsmiljö och dylikt.

Dessutom är företagen jag vet som erbjuder detta dels Skrotfrag och dels Returbilen, alltså större företag. Så det är inte en liten skrot som missuppfattat reglerna.

(Och om du tvivlar på min kompetens så kan jag visa upp högskolebetyg inom arbetsrättslig juridik.)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]