Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kef043
Jag har köpt ny växellåds olja för jag vill tömma ur all olja ur växellådan och fylla på ny fräsch olja. Jag var på gör det själv macken men var osäker vart jag tömde ur samt fyllde på. Såg en mutter på passagerarsidan men ville inte ta loss den eftersom jag var osäker somsagt.

Så frågan är, vart tömmer jag ur all olja samt fyller på. Letat efter bilder men hittar inga. är det som på V70 att man ska ta loss hjulet på passagerarsidan? Tacksam för info
Användarvisningsbild
av js1
Du får kanske fler och bättre svar om du skriver vilken bilmodell det gäller, manuell, automat osv :wink:
Användarvisningsbild
av taxi
Bra att du inte lossade fel skruv! Båda pluggarna är på förarsidan, så det är vänster framhjul som ska bort.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
För att byta växellådsolja i växellådan, som sitter på förarsidan, så lossar man inte passagerarframhjulet.... Mig veterligen finns det ingen volvo personbil som har växellådan på passagerarsidan..
Sen vore det ju bra om du skrev om det är manuell eller automat.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3573536

Scrolla ner några rader i länken så finns en tydlig bild på påfyllnings/avtappningspluggen om det nu är en manuell låda du har.

Om du nu har en manuell låda så se till att lossa påfyllningspluggen först, har hört/läst om dom som tappat ur oljan först och sedan inte fått loss påfyllningspluggen och då blir stående med en växellåda tom på olja.
Användarvisningsbild
av Perra83
jojjeblom skrev: Om du nu har en manuell låda så se till att lossa påfyllningspluggen först, har hört/läst om dom som tappat ur oljan först och sedan inte fått loss påfyllningspluggen och då blir stående med en växellåda tom på olja.
Exakt va ja tänkte tillägga!

2,1 liter ska det få plats men ja fick inte i allt så två enliters flaskor räcker att köpa.
av kef043
Idag har jag bytt växellåds olja och det gick väldigt bra. Det var inga problem alls att ta bort påfyllings resp avtappningspluggen. Muttrarna hade storlek 23 bra att veta.

Inga järnspån fanns i den gamla oljan den kändes len och mjuk. Men fyllde på nya oljan frågan är nu kommer man märka någon skillnad? Isåfall vad nyfiken. Den har aldrig tidigare bytts det vet jag. Kan nya växellådsoljan bidra till mindre bränsleförbrukning? Kom gärna med fördelar gällande oljebytet samt vad man kan tjäna in på det.

Har lärt mig en hel del faktiskt genom att google samt fråga runt här på forumet. Jag har sparat in massa tusenlappar. Det som jag gjort själv är nu följande

* Byta motorolja + filter samt invändig motortvätt, packningstillsats samt extra tillsats för bättre smörjning
* Nytt Luftfilter, kupéfilter
* Ny växellåds olja
* Tömt alla vätskor som bromsolja, servo olja och fyllt på nytt
* Tvättat rent kylsystemet noga tills all skit försvann och fyllt på med ny glykol
* Nytt bränslefilter
* Bytt tändstift
* Motortvätt

Och sumeringen av allt detta jag hoppas att jag kan få ner bränsleförbrukningen och att bilen går bättre.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]