- mån 21 okt 2013, 23:30
#798073
(2015-12-11) Uppdaterat tråden med större bilder då de gamla bildlänkarna inte längre fungerade... Lycka Till!
Tänkte jag skulle ge en liten beskrivning av hur jag gick till väga för att installera Webasto TC3 GSM-start till min dieselvärmare. Bilen jag har är en V70II D5 MY2011 utrustad med fabriksmonterad dieselvärmare med tidur.
För att fjärrstart av värmaren skall fungera måste man ha en mjukvaruapplikation för detta laddad av Volvo. Har man fjärrstart via fjärrkontroll (Nyckel) så är denna redan laddad i bilen, annars måste man in till Volvo efter montering och fixa detta. Du måste också ha tidursfunktionen i bilen. Denna mjukvara går också att köpa från Volvo och kostar strax över 4000 kr.
Det här är materialet jag använde:
Webasto Thermo Call TC3 (art.nr: 7100350C) köpt från en tysk webshop för ca 2 800:- (inkl. frakt). Tog 4 arbetsdagar. Mån kväll - fredag.
Länk: http://www.standheizungs-shop.de/Bedien ... 80975.html
Volvos Y-kabel för fjärrstartsmontering (art.nr: 30 776 784) köpt hos Volvohandlare för 760:- (j-a dyrt för en kabel...)
Dubbelhäftande kardborre på rulle från Jula 23:- Länk: http://www.jula.se/kardborre-311027
Små korta buntband från Jula 9:- Länk: http://www.jula.se/buntband-20-pk-402181
Du behöver också ett kontantkortsabonnemang på ett gammalt hederligt SIM-kort. Jag skaffade ett från Telia som jag laddade med 100:-. Värt att notera angående dessa abonnemang är att det måste ske någon form av aktivitet minst 1 gång per år annars stängs de ner. Med aktivitet menas utgående samtal eller påladdning av samtalspotten. Det räcker alltså inte med att ställa in så det skickas några bekräftelse-sms från modulen. SMS är tydligen ingen ok aktivitet. Men jag tänker att man kan ladda på 50 kr 1 gång varje år så kommer det att funka. ingen direkt dyr årsavgift om man säger så... SIM-kortet måste också stoppas i en mobiltelefon för att byta PIN-kod till 1234, innan det sätts i TC3-modulen.

Sen köpte jag också av misstag en Y-adapterkabel från Webasto hos Autoexperten för 306:- då jag trodde man kunde använda den istället för den dyra Volvokabeln. Men det visade sig sen att den ändå skulle bli värdefull då den fick donera en kontakt... Man kan ju köpa den från tyskland också då något billigare. Här är ett exempel, länk: http://www.auto-teile-shop24.de/osaa/ca ... 25b-p-1431
Den sidan säljer TC3 också. Något billigare än vad jag köpte min för. Saken är den att man behöver en kontakt likt den som finns på denna kabel. Vet ej om man kan köpa bara en sådan kontakt från t.ex. Autoexperten... men det kan vara värt att undersöka. Har man inte en sådan kontakt kan man se om man hittar andra kabelskor som passar de kontakter som medföljer. Ni ser längre fram i denna guide vad jag menar...
Totalt har jag alltså lagt ut ca 4000 kr (inklusive den extra kabeln) på alla delar, sen tillkommer SIM-kort med kontantkortsabonnemang 100 kr och mjukvaran hos Volvo för ca 350 kr. Mjukvaran har art.nr: 30 790 221.
För själva monteringen av GSM-startsmodulen följer man bara Volvos monteringsanvisning för fjärrstart T91:
Länk: http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING
Tips innan montering:
Läs noga igenom Volvos monteringsanvisning så att du har koll på vad som ska göras och vilka verktyg du behöver.
Volvokabeln kopplas in mellan det befintliga kontaktstycket som finns i kabeldiket framför vindrutan på bilens högersida.
Volvokabeln:


Dessa 3 ledare skall kopplas till en medföljande 6-polig kontakt. Denna kontakt passar i T91-modulen och INTE i TC3-modulen som har en 12-polig kontakt.

Volvokabelns ledare och den medföljande 6-poliga kontakten.
TC3-kabeln:

Här har man ett problem som måste lösas. Ledarna på Volvokabeln har kabelskor av honmodell. Först tänkte jag att om jag tar bort kablarna från den medföljande 12-poliga kontakten i TC3-satsen så kan jag montera Volvos ledare direkt i denna, MEN ledarna i kontakten gick inte att få ut, de är dessutom av en annan kabelskomodell... syns om man tittar noga på dem bakifrån...
Då tänkte jag att man kan "låna" honledarkontakten på den medföljande TC3-kabeln och montera Volvoledarna i denna, sedan koppla ihop den med hanledarkontakten på TC3-kabeln och sedan koppla kabeln till TC3-modulen...

Kontakten med honledarna är den smalare som sedan skall in i den större kontakten med hanledarna. Men återigen - kabelskorna på Volvoledarna är inte av samma modell som på ledarna på TC3-kabeln. De passade alltså inte i TC3-kontaktstycket. De är för stora.
Kabelskor Webastokabeln (hona):

Kabelskor Volvokabeln (hona):

Antingen köper man nya kabelskor som passar och byter ut de på Volvoledarna (honmodell). Sen kan man då använda ovan nämnda kontaktstycke och koppla till det andra kontaktstycket på Webastokabeln. Glöm bara inte att plocka fram den gula ledaren också och koppla in den i kontakten på Webastokabeln. Det ska vara röd, gul och brun som används.
I TC3-modulens 12-poliga kontakt: (6 + 6)
Röd = pol #1 = ström
Brun = pol #2 = jord
Gul = pol #6 = W-bussignal till brännaren
I Volvos monteringsanvisning för T91 är färgerna och dess betydelse samma men där i den 6-poliga kontakten för T91, är brun=Jord pol #6 och gul=W-bus pol #2. (kan skapa förvirring)
Ett alternativ är att ta bort kontakten för hanledarna på Webastokabeln (alltså dra ut ledarna) och sedan koppla ihop dem med Volvoledarna.

Deras kabelskor passar ihop och sedan sätter man t.ex. en krympslang över.

Borde fungera. Sedan kopplar man Webastokabeln som vanligt till TC3modulen. Kom bara ihåg då att trä igenom Volvokablarna in i cupén under handskfacket enligt instruktionerna, innan ni kopplar ihop dem med Webastokabelns ledare och förseglar kopplingen med krympslang.
Jag löste problemet på följande sätt:
Jag använde den medföljande 6-poliga kontakten som kom med Volvokabeln, samt den kontakt som passar denna från den webasto Y-adapterkabel jag köpte i onödan.

(den kabeln behövs bara om du redan har nyckelfjärrstart, T91, monterad i bilen och även vill ha modulen för GSM-start, TC3).
De är hon- och hankontakt gjorda för att kopplas ihop.

Den vänstra är alltså från Webastos Y-adapter och den högra är den som följer med Volvokabeln.
Jag drog sedan ut hanledarna från sin kontakt på TC3-kabeln och kopplade sedan dessa till den stora honkontakten som jag tog från Webastos Y-adapter. De ledare som skall kopplas in är RÖD, GUL och BRUN:


Notera att jag då i de 6-poliga kontakstyckena kopplade så som Volvos monteringsanvisning anger (dvs RÖD=pol #1, GUL=pol #2 och BRUN=pol #6). Spelar ingen roll hur du väljer att koppla dem i dessa kontakter så länge röd hane möter röd hona osv.
TC3 kabeln efter jag bytt kontakt:

Sedan vek jag in och isolerade (tejpade) bort den kabel med den 4-poliga kontakten jag inte kommer att använda. (överst på bilden)
Volvokabelns ledare kopplas sedan, efter borrning och genomförande in i bilen till den medföljande kontakten:

Nu hade jag alltså två kontakter som garanterat passar varandra. Sen var det dags att montera allt.
Montering:
Följ Volvos monteringsanvisningar för Fjärrstart T91.
Jag avvek i några hänseenden:
1. Jag monterade inte bort torkararmarna och kåpan framför vindrutan. Det räcker att ta bort clipsen och sedan försiktigt vika upp/bak kåpan så att man blottar och kommer åt kabeldiket.
2. Jag borrade inte utifrån motorrummet och in i cupén. Det är svårt att komma åt och man behöver en vinkelborrmaskin... eller en väldigt liten borrmaskin... Istället tog jag en väldigt stor borrmaskin, eller i alla fall, väldigt långt borr (40-50 cm) till en vanlig borrmaskin och borrade inifrån cupén och ut i motorrummet. Det var mycket enklare så och då också ha koll på de kablar som gick igenom kabelgenomförningen där. Bara att vika undan lite skumgummi och hålla sig från de inkommande kablarna. Jag borrade till höger om kabelhärvan (inifrån). Det funkade fint. Tog ett 6 mm borr. Sen var det bara att koppla in Volvokabeln i kontakstycket i kabeldiket och föra in de tre ledarna genom det uppborrade hålet. Därefter kopplade jag in de tre ledarna i den medföljande 6-poliga kontakten och kopplade sedan ihop den med motsvarande kontakt på TC3-kabeln (den kontakten jag tog från Y-adapterkabeln).
Så här såg det ut då:


Ledarna från Volvokablen är den svarta isolerade kabeln som går ner till höger i bild.
Annars följde jag som sagt Volvos monteringsanvisning punkt för punkt. Jag monterade bort gummilist och tröskelpanel, tog bort handskfacket och plockade ner panelen vid sidostolpen (A-stolpen). Jag har inget falsben utan bänder bort paneler med en hederlig smörkniv i plast. Funkar kanon.
Antennen monterade jag som anvisat uppe i vindrutans högra hörn. Kabeln till antennen fäste jag längs den befintliga kabelledningen i A-stolpen med de små buntbanden. Sen pressade man ner den till utrymmet bakom handskfacket.
Nu var det dags för fästning av modulen. jag vek undan golvmattan (den fasta) och sedan isoleringsmattan bakom den. Tyckte det var lite svårt att montera den så högt upp på A-stolpen som de gör i monteringsanvisningarna så jag satte min lite längre ner. Det är bara att hålla på och flytta runt och försöka passa in den så att det verkar funka. Vika isolering och matta fram och tillbaka för att kolla så att det verkar ok. När jag hittade en bra plats, klippte jag bort lite från isoleringsmattan så det skulle bli lite mer plats för modulen, sen satte jag fast en självhäftande kardborrebit på stolpen och tryckte dit modulen. Kom ihåg att sätta modulen uppochned, med kontakterna/anslutningarna uppåt. Jag hade sedan tidigare fäst en självhäftande kardborre på baksidan av TC3-modulen:

Sen var det bara att koppla in kablaget med den 12-poliga kontakten och antennkabeln i TC3-modulen och sedan vika tillbaka isolermatta och golv. Efter det började arbetet att återmontera alla detaljer man plockat bort i omvänd ordning.
Glöm bara inte koppla in någon kontakt i handskfacket eller liknande...
Mjukvara:
När monteringen är färdig är det bara att bege sig till sin lokala Volvohandlare och få mjukvaran för fjärrstart laddad. Har man inte tidursfunktion på sin bil så måste man ladda denna också... men den kostar ett par TUSEN kr.
Sen laddar man ner appen till TC3 från Itunes eller Androidmarket eller motsvarande. Själv har jag iPhone.
Så här fungerar appen: http://www.ivini-apps.de/webasto-thermo-call.html
appen är översatt till svenska.
TC3 ska ju ställas in och allt detta görs via appen. Man behöver alltså inte programmera modulen manuellt via sms utan det sker smidigt via appen som är mer eller mindre självinstruerande.
Via appen kan man ställa in en starttid för brännaren för varje veckodag. Det fungerar som så att vid aktuell tid skickar appen ett start-sms till bilen så brännaren startar. Det är alltså inte tiduret i bilens som programmeras.
Värt att notera:
Jag monterade inte den medföljande av/på knappen. Den är ett måste för eftermonterade brännare (utan tidur). I Volvon kan man alltid starta och stoppa brännaren med hjälp av bilens instrument, oavsett vad som startat brännaren (du via instrumentet, tiduret eller TC3).
Till sist:
Hoppas denna lilla guide kan vara till någon hjälp för er som funderar på att installera GSM-start till brännaren i era bilar. Det är smidigt och något jag föredrar framför fjärrstart via nyckel/fjärrkontroll. Räckvidden är längre (obegränsad, iof beroende på telefonoperatör och deras nät på den aktuella platsen) och du kan låta mobilappen sköta starten vid olika tider varje dag, utan att behöva programmera något tidur i bilen, eller ställa någon klocka för att komma ihåg att peka med en nyckel/fjärrkontroll på bilen...
LYCKA TILL!!!
Tänkte jag skulle ge en liten beskrivning av hur jag gick till väga för att installera Webasto TC3 GSM-start till min dieselvärmare. Bilen jag har är en V70II D5 MY2011 utrustad med fabriksmonterad dieselvärmare med tidur.
För att fjärrstart av värmaren skall fungera måste man ha en mjukvaruapplikation för detta laddad av Volvo. Har man fjärrstart via fjärrkontroll (Nyckel) så är denna redan laddad i bilen, annars måste man in till Volvo efter montering och fixa detta. Du måste också ha tidursfunktionen i bilen. Denna mjukvara går också att köpa från Volvo och kostar strax över 4000 kr.
Det här är materialet jag använde:
Webasto Thermo Call TC3 (art.nr: 7100350C) köpt från en tysk webshop för ca 2 800:- (inkl. frakt). Tog 4 arbetsdagar. Mån kväll - fredag.
Länk: http://www.standheizungs-shop.de/Bedien ... 80975.html
Volvos Y-kabel för fjärrstartsmontering (art.nr: 30 776 784) köpt hos Volvohandlare för 760:- (j-a dyrt för en kabel...)
Dubbelhäftande kardborre på rulle från Jula 23:- Länk: http://www.jula.se/kardborre-311027
Små korta buntband från Jula 9:- Länk: http://www.jula.se/buntband-20-pk-402181
Du behöver också ett kontantkortsabonnemang på ett gammalt hederligt SIM-kort. Jag skaffade ett från Telia som jag laddade med 100:-. Värt att notera angående dessa abonnemang är att det måste ske någon form av aktivitet minst 1 gång per år annars stängs de ner. Med aktivitet menas utgående samtal eller påladdning av samtalspotten. Det räcker alltså inte med att ställa in så det skickas några bekräftelse-sms från modulen. SMS är tydligen ingen ok aktivitet. Men jag tänker att man kan ladda på 50 kr 1 gång varje år så kommer det att funka. ingen direkt dyr årsavgift om man säger så... SIM-kortet måste också stoppas i en mobiltelefon för att byta PIN-kod till 1234, innan det sätts i TC3-modulen.

Sen köpte jag också av misstag en Y-adapterkabel från Webasto hos Autoexperten för 306:- då jag trodde man kunde använda den istället för den dyra Volvokabeln. Men det visade sig sen att den ändå skulle bli värdefull då den fick donera en kontakt... Man kan ju köpa den från tyskland också då något billigare. Här är ett exempel, länk: http://www.auto-teile-shop24.de/osaa/ca ... 25b-p-1431
Den sidan säljer TC3 också. Något billigare än vad jag köpte min för. Saken är den att man behöver en kontakt likt den som finns på denna kabel. Vet ej om man kan köpa bara en sådan kontakt från t.ex. Autoexperten... men det kan vara värt att undersöka. Har man inte en sådan kontakt kan man se om man hittar andra kabelskor som passar de kontakter som medföljer. Ni ser längre fram i denna guide vad jag menar...
Totalt har jag alltså lagt ut ca 4000 kr (inklusive den extra kabeln) på alla delar, sen tillkommer SIM-kort med kontantkortsabonnemang 100 kr och mjukvaran hos Volvo för ca 350 kr. Mjukvaran har art.nr: 30 790 221.
För själva monteringen av GSM-startsmodulen följer man bara Volvos monteringsanvisning för fjärrstart T91:
Länk: http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING
Tips innan montering:
Läs noga igenom Volvos monteringsanvisning så att du har koll på vad som ska göras och vilka verktyg du behöver.
Volvokabeln kopplas in mellan det befintliga kontaktstycket som finns i kabeldiket framför vindrutan på bilens högersida.

Volvokabeln:



Dessa 3 ledare skall kopplas till en medföljande 6-polig kontakt. Denna kontakt passar i T91-modulen och INTE i TC3-modulen som har en 12-polig kontakt.

Volvokabelns ledare och den medföljande 6-poliga kontakten.
TC3-kabeln:

Här har man ett problem som måste lösas. Ledarna på Volvokabeln har kabelskor av honmodell. Först tänkte jag att om jag tar bort kablarna från den medföljande 12-poliga kontakten i TC3-satsen så kan jag montera Volvos ledare direkt i denna, MEN ledarna i kontakten gick inte att få ut, de är dessutom av en annan kabelskomodell... syns om man tittar noga på dem bakifrån...
Då tänkte jag att man kan "låna" honledarkontakten på den medföljande TC3-kabeln och montera Volvoledarna i denna, sedan koppla ihop den med hanledarkontakten på TC3-kabeln och sedan koppla kabeln till TC3-modulen...

Kontakten med honledarna är den smalare som sedan skall in i den större kontakten med hanledarna. Men återigen - kabelskorna på Volvoledarna är inte av samma modell som på ledarna på TC3-kabeln. De passade alltså inte i TC3-kontaktstycket. De är för stora.
Kabelskor Webastokabeln (hona):

Kabelskor Volvokabeln (hona):

Antingen köper man nya kabelskor som passar och byter ut de på Volvoledarna (honmodell). Sen kan man då använda ovan nämnda kontaktstycke och koppla till det andra kontaktstycket på Webastokabeln. Glöm bara inte att plocka fram den gula ledaren också och koppla in den i kontakten på Webastokabeln. Det ska vara röd, gul och brun som används.
I TC3-modulens 12-poliga kontakt: (6 + 6)
Röd = pol #1 = ström
Brun = pol #2 = jord
Gul = pol #6 = W-bussignal till brännaren
I Volvos monteringsanvisning för T91 är färgerna och dess betydelse samma men där i den 6-poliga kontakten för T91, är brun=Jord pol #6 och gul=W-bus pol #2. (kan skapa förvirring)
Ett alternativ är att ta bort kontakten för hanledarna på Webastokabeln (alltså dra ut ledarna) och sedan koppla ihop dem med Volvoledarna.

Deras kabelskor passar ihop och sedan sätter man t.ex. en krympslang över.

Borde fungera. Sedan kopplar man Webastokabeln som vanligt till TC3modulen. Kom bara ihåg då att trä igenom Volvokablarna in i cupén under handskfacket enligt instruktionerna, innan ni kopplar ihop dem med Webastokabelns ledare och förseglar kopplingen med krympslang.
Jag löste problemet på följande sätt:
Jag använde den medföljande 6-poliga kontakten som kom med Volvokabeln, samt den kontakt som passar denna från den webasto Y-adapterkabel jag köpte i onödan.

(den kabeln behövs bara om du redan har nyckelfjärrstart, T91, monterad i bilen och även vill ha modulen för GSM-start, TC3).
De är hon- och hankontakt gjorda för att kopplas ihop.

Den vänstra är alltså från Webastos Y-adapter och den högra är den som följer med Volvokabeln.
Jag drog sedan ut hanledarna från sin kontakt på TC3-kabeln och kopplade sedan dessa till den stora honkontakten som jag tog från Webastos Y-adapter. De ledare som skall kopplas in är RÖD, GUL och BRUN:


Notera att jag då i de 6-poliga kontakstyckena kopplade så som Volvos monteringsanvisning anger (dvs RÖD=pol #1, GUL=pol #2 och BRUN=pol #6). Spelar ingen roll hur du väljer att koppla dem i dessa kontakter så länge röd hane möter röd hona osv.
TC3 kabeln efter jag bytt kontakt:

Sedan vek jag in och isolerade (tejpade) bort den kabel med den 4-poliga kontakten jag inte kommer att använda. (överst på bilden)
Volvokabelns ledare kopplas sedan, efter borrning och genomförande in i bilen till den medföljande kontakten:

Nu hade jag alltså två kontakter som garanterat passar varandra. Sen var det dags att montera allt.
Montering:
Följ Volvos monteringsanvisningar för Fjärrstart T91.
Jag avvek i några hänseenden:
1. Jag monterade inte bort torkararmarna och kåpan framför vindrutan. Det räcker att ta bort clipsen och sedan försiktigt vika upp/bak kåpan så att man blottar och kommer åt kabeldiket.
2. Jag borrade inte utifrån motorrummet och in i cupén. Det är svårt att komma åt och man behöver en vinkelborrmaskin... eller en väldigt liten borrmaskin... Istället tog jag en väldigt stor borrmaskin, eller i alla fall, väldigt långt borr (40-50 cm) till en vanlig borrmaskin och borrade inifrån cupén och ut i motorrummet. Det var mycket enklare så och då också ha koll på de kablar som gick igenom kabelgenomförningen där. Bara att vika undan lite skumgummi och hålla sig från de inkommande kablarna. Jag borrade till höger om kabelhärvan (inifrån). Det funkade fint. Tog ett 6 mm borr. Sen var det bara att koppla in Volvokabeln i kontakstycket i kabeldiket och föra in de tre ledarna genom det uppborrade hålet. Därefter kopplade jag in de tre ledarna i den medföljande 6-poliga kontakten och kopplade sedan ihop den med motsvarande kontakt på TC3-kabeln (den kontakten jag tog från Y-adapterkabeln).
Så här såg det ut då:


Ledarna från Volvokablen är den svarta isolerade kabeln som går ner till höger i bild.
Annars följde jag som sagt Volvos monteringsanvisning punkt för punkt. Jag monterade bort gummilist och tröskelpanel, tog bort handskfacket och plockade ner panelen vid sidostolpen (A-stolpen). Jag har inget falsben utan bänder bort paneler med en hederlig smörkniv i plast. Funkar kanon.
Antennen monterade jag som anvisat uppe i vindrutans högra hörn. Kabeln till antennen fäste jag längs den befintliga kabelledningen i A-stolpen med de små buntbanden. Sen pressade man ner den till utrymmet bakom handskfacket.
Nu var det dags för fästning av modulen. jag vek undan golvmattan (den fasta) och sedan isoleringsmattan bakom den. Tyckte det var lite svårt att montera den så högt upp på A-stolpen som de gör i monteringsanvisningarna så jag satte min lite längre ner. Det är bara att hålla på och flytta runt och försöka passa in den så att det verkar funka. Vika isolering och matta fram och tillbaka för att kolla så att det verkar ok. När jag hittade en bra plats, klippte jag bort lite från isoleringsmattan så det skulle bli lite mer plats för modulen, sen satte jag fast en självhäftande kardborrebit på stolpen och tryckte dit modulen. Kom ihåg att sätta modulen uppochned, med kontakterna/anslutningarna uppåt. Jag hade sedan tidigare fäst en självhäftande kardborre på baksidan av TC3-modulen:

Sen var det bara att koppla in kablaget med den 12-poliga kontakten och antennkabeln i TC3-modulen och sedan vika tillbaka isolermatta och golv. Efter det började arbetet att återmontera alla detaljer man plockat bort i omvänd ordning.
Glöm bara inte koppla in någon kontakt i handskfacket eller liknande...
Mjukvara:
När monteringen är färdig är det bara att bege sig till sin lokala Volvohandlare och få mjukvaran för fjärrstart laddad. Har man inte tidursfunktion på sin bil så måste man ladda denna också... men den kostar ett par TUSEN kr.
Sen laddar man ner appen till TC3 från Itunes eller Androidmarket eller motsvarande. Själv har jag iPhone.
Så här fungerar appen: http://www.ivini-apps.de/webasto-thermo-call.html
appen är översatt till svenska.
TC3 ska ju ställas in och allt detta görs via appen. Man behöver alltså inte programmera modulen manuellt via sms utan det sker smidigt via appen som är mer eller mindre självinstruerande.
Via appen kan man ställa in en starttid för brännaren för varje veckodag. Det fungerar som så att vid aktuell tid skickar appen ett start-sms till bilen så brännaren startar. Det är alltså inte tiduret i bilens som programmeras.
Värt att notera:
Jag monterade inte den medföljande av/på knappen. Den är ett måste för eftermonterade brännare (utan tidur). I Volvon kan man alltid starta och stoppa brännaren med hjälp av bilens instrument, oavsett vad som startat brännaren (du via instrumentet, tiduret eller TC3).
Till sist:
Hoppas denna lilla guide kan vara till någon hjälp för er som funderar på att installera GSM-start till brännaren i era bilar. Det är smidigt och något jag föredrar framför fjärrstart via nyckel/fjärrkontroll. Räckvidden är längre (obegränsad, iof beroende på telefonoperatör och deras nät på den aktuella platsen) och du kan låta mobilappen sköta starten vid olika tider varje dag, utan att behöva programmera något tidur i bilen, eller ställa någon klocka för att komma ihåg att peka med en nyckel/fjärrkontroll på bilen...
LYCKA TILL!!!
Senast redigerad av 2 daSea, redigerad totalt 0 gång.
Volvo XC90 D5 AWD R-Design - Electric Silver Metallic - MY12
Tidigare:
Volvo V70II D5 - Momentum - Black Stone Solid - MY11 - Polestar
Volvo V70II 2,0F - Momentum - Black Sapphire Metallic - MY09
BMW 330i - Silver Metallic - MY01
Tidigare:
Volvo V70II D5 - Momentum - Black Stone Solid - MY11 - Polestar
Volvo V70II 2,0F - Momentum - Black Sapphire Metallic - MY09
BMW 330i - Silver Metallic - MY01