Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martinN2
Hej

Som relativt nybliven volvoägare har jag stött på ett problem och tänkte testa att ställa en fråga här:

Jag har en v70 2.4t -01 där SRS-lampan lyser.
Den har varit på felsökning hos Volvo och de fått fram följande felkoder:
SRS-0105 Sidokrockkudde vänster fram. Kretsfel
SRS-00D0 Bälteslås förare. Signal saknas intermittent fel.

Enligt mekanikern jag pratade med är det sannolikt problem med kablar eller kontaktstycken men han såg inga uppenbara fel utan enda lösningen skulle vara att byta bälteslås (VO 9191817), Krockkudde och krockkuddemodul (VO8688705) för ett gäng tusenlappar.
Jag fick intrycket av att de inte var jätteintresserade av att hitta någon smidig lösning utan mest av att byta allt som går.

Därför ställer jag nu frågan här: Jag skulle vilja ha tips hur man kan felsöka och mäta kablagen till airbag och bälteslås på vänster framstol? Och även om det finns någon i trakterna av Uddevalla som har utrustning för att släcka felkoder?

Efter att ha sökt här verkar flera ha haft liknande problem men jag blir inte riktigt klok på hur de har lösts...

Med vänlig hälsning
Martin
av martinN2
En liten uppdatering trots det marginella intresset

Mäter jag motstånd överbagen får jag ingen kontakt alls. Airbagen är nu urplockad. Det finns inga synliga skador på den delen av kabeln som är synlig innan den går in i själva påsen. Mer än så har jag inte vågat demontera.
Är det någon som gjort något jobb med själva airbagen? Kan man plocka isär mer?
Det lutar väl mot att köpa en ny airbag på Volvo, om man nu får

Även på bältessträckaren får jag inget alls när jag mäter. Så jag antar att även den bör bytas
Användarvisningsbild
av johnnype
martinN2 skrev:Mäter jag motstånd överbagen får jag ingen kontakt alls
:shock:

Ohm mät I N T E en airbag. Det är allt jag tänker tipsa dig om i denna tråden.

okej, jag ljög! Tips #2 lämna in bilen på felsökning istället.
av martinN2
Enligt mekanikern på Volvo är det ofarligt att mäta resistans på en airbag med en digital multimeter. Ett äldre instrument med analog mätare bör man däremot undvika.

Bilen har varit på felsökning. Det framgår om du läser första inlägget.
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]