Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#797553
Har tänkt att försöka få igång en 850 AWD som har stått still i ca 6 år, undantaget några enstaka turer. Dock så har den nu stått helt still i ca två år. Motorn är en b5254t från 97. Jag är lite osäker på skicket på bilen och därför hur mycket som kan behövas göras. Har en begränsad budget och vill därför göra vissa saker själv men vet inte riktigt var jag ska börja. Vad är bra att börja att kolla/undersöka och vad kan man förväntas behöva göra?
Eller är det mer lämpligt att lämna den direkt till verkstaden?

Mitt första inlägg här på jagrullar så fråga gärna om jag glömt något eller kom med tips!
Emil
#797561
Byt alla vätskor och oljor och se över alla slangar. Se så alla lampor lyser. Ordentlig tvätt utvändigt och inuti + rutor.

Varmkör och testkör sedan boka besiktning.

Är bromsarna dåliga så byt. Ojämna och vibrerande bromsar vill man inte ha.

Byt inget i onödan MEN det som är trasigt. Dessa bilar håller länge med lite service.
#797568
Ptja, jag vet ju bara hur 855an blev när den hade stått 1 år... Bromsarna var ju bara att tokglömma att använda igen, utan där skulle det krävts byte av skivor, rejäl motion av oken om det ens hade hjälpt samt renovering av handbromsen. Resterande rörliga delar hade också tagit rätt duktigt med stryk, så som dämpare, länkarmar osv.

Personligen skulle jag aldrig köpa en bil som stått så länge om jag inte var beredd på att renovera hela bilen, eller bara plocka delar ifrån.
"GDS bil" + begränsad budget = ingen bra kombination... Jag blir dock lite förvånad att du nämner "begränsad budget" och kort därefter "lämna in till verkstad". Dom tar ju typ en tusing för att bara titta på bilen.
#797571
Ta en Bilia (Volvo) service för 1500 kr, då får du ny olja och förmodligen en lång lista med "bra att veta" som du nog inte får av en icke volvospecialist. Avtala dock att dom skal ringa dig innan dom åtgärdar något. Ett lampbyte på Bila är bortkastade pengar.... Motorn i bilen är en lågtrycksturbo på 193 hk som är väldigt skön att köra (samma som min)! Ta hand om den! Och... passa på att hjulomkretsen inte diffar på varje hjulaxel innan du kör någon längre provtur. Awd är mkt känsliga för det.

Tips! bytdel.se har nu mkt billiga bromsskivor ca 1000 kr för alla 4!
av *pettson*
#797638
LOB skrev:Ta en Bilia (Volvo) service för 1500 kr, då får du ny olja och förmodligen en lång lista med "bra att veta" som du nog inte får av en icke volvospecialist. Avtala dock att dom skal ringa dig innan dom åtgärdar något. Ett lampbyte på Bila är bortkastade pengar.... Motorn i bilen är en lågtrycksturbo på 193 hk som är väldigt skön att köra (samma som min)! Ta hand om den! Och... passa på att hjulomkretsen inte diffar på varje hjulaxel innan du kör någon längre provtur. Awd är mkt känsliga för det.

Tips! bytdel.se har nu mkt billiga bromsskivor ca 1000 kr för alla 4!
Tja.. 1500 är bortkastade pengar för ett oljebyte han kan göra själv. Det som ingår i en liten snabbservice är inte mera än det 9 av 10 klarar själv.
I övrigt så har aldrig volvo briljerat med att lyckas ta hand om sina äldre bilar, när bilen fyllt 5år däremot är den bortglömd och ingen verkar veta hur man tar hand om den. Det man VET om bilarna är dom vanligaste sakerna som man kan råka ut för. Så fort det handlar om att det är något mera ovanligt så är dom inte ett dugg kunnigare än andra, trots sin fantastiska databas. Anledningen? En volvomek får inte ta initiativ. Han kan inte undersöka efter eget huvud, han måste be om tillstån först. Det är inte mekarnas fel, det är volvos eget upplägg.
#797657
*pettson* skrev:
LOB skrev:Ta en Bilia (Volvo) service för 1500 kr, då får du ny olja och förmodligen en lång lista med "bra att veta" som du nog inte får av en icke volvospecialist. Avtala dock att dom skal ringa dig innan dom åtgärdar något. Ett lampbyte på Bila är bortkastade pengar.... Motorn i bilen är en lågtrycksturbo på 193 hk som är väldigt skön att köra (samma som min)! Ta hand om den! Och... passa på att hjulomkretsen inte diffar på varje hjulaxel innan du kör någon längre provtur. Awd är mkt känsliga för det.

Tips! bytdel.se har nu mkt billiga bromsskivor ca 1000 kr för alla 4!
Tja.. 1500 är bortkastade pengar för ett oljebyte han kan göra själv. Det som ingår i en liten snabbservice är inte mera än det 9 av 10 klarar själv.
I övrigt så har aldrig volvo briljerat med att lyckas ta hand om sina äldre bilar, när bilen fyllt 5år däremot är den bortglömd och ingen verkar veta hur man tar hand om den. Det man VET om bilarna är dom vanligaste sakerna som man kan råka ut för. Så fort det handlar om att det är något mera ovanligt så är dom inte ett dugg kunnigare än andra, trots sin fantastiska databas. Anledningen? En volvomek får inte ta initiativ. Han kan inte undersöka efter eget huvud, han måste be om tillstån först. Det är inte mekarnas fel, det är volvos eget upplägg.
Själva oljebytet är så klart inte värt 1500 kr(men kanske 700 kr om man tror att bilen går bätre med en överprisad olja)men de går igenom bilens servicepunkter och känner till typiska modellrelaterade fel. Tror tex inte att de på Mekonomen-verkstad vet att bakre bärarmsinnfästning i aluminium är en svag punkt. Det gäller att välja en servicetekniker som jobbat en stund och var med när bilen var ny. En 20-åring tycker nog att en gammal 850 är antik och kan antagligen mindre om bilen (dessutom verkar fordonsutbildningarna nu för tiden mest gå ut på att lära sig att byta ut moduler och inte att reparera dem). Om man är volvoexpert så behöver man naturligtvis inte lämna bilen till Bilia eller ngn annan för den delen...
#797845
Nu har ju inte AWD den bakre bärarmsinfästningen i alu men den har andra svaga punkter.
Min hade stått still/körts korta sträckor oservad och obesiktigad under 3 års tid när jag köpte den,
oxå en 850AWD.
Det jag gjorde utöver det som nämnts var byte oljefälla och slangpaket till vevhusventilationen.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]