Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Skotte
Hej bilen har gått lite små ryckigt hela sommaren och nu när det blivit lite kallare gård den väldigt dåligt innan den blivit varm (går att lösa med motorvärmare) sen går den fortfarande lite ryckigt när den är varm och ibland rycker den till nästan som när man får bensinstopp.

Har bytt för inte allt för länge sen fördelarlocket, gjorde ingen skillnad... Tändstift och Bränslefilter (tveksamt om problemet) är också relativt nya, luftfiltret ser bra ut.

Tänkte köpa nya Tändstift, Tändkablar och Rotor och prova byta det till veckan, men undrar mest om nån vet vad ev fel kan tänkas vara?
av Rådlös
En gissning. Eftersom felet tycks vara temperaturberoende så kan man tänka sig att någon tempgivare inte är som den skall. Kolla den som ger signal till styrdatorn.
av jaka
Hej!
Den läcker inte vatten? Eller rättare sagt...tryckkärlet blir lätt trycksatt och nivån varierar och vatten försvinner trots att det inte syns någonstans?
av Skotte
jaka skrev:Hej!
Den läcker inte vatten? Eller rättare sagt...tryckkärlet blir lätt trycksatt och nivån varierar och vatten försvinner trots att det inte syns någonstans?
Hmm faktiskt så fyller jag på vatten till max så efter ett tag är det nere på minimum men brukar stanna där, och det har väll hänt att det varierar lite granna ibland då jag kollar nivån men har antagit att det beror på motorn är varm(?), har inte lyckats lokalisera nåt läckage.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det försvinner ytterts lite vatten kan det vara en "mikroskopiisk" läcka någonstans där vattnet "ångar bort" direkt. Då brukar man kunna se spår efter glykolen (lite grön eller blå färg). Byt ut locket till expantionskärlet först, till ett grönt. Dom ska (enligt uppgift) vara bättre.
Om du ska byta tempgivaren (till styrboxen), tänk på att det skiljer mellan -88A och -88B (olika färg har jag för mig).

Mvh
Lennart
av umekille
den sitter ovan oljefällan till vevhusventilationen i bakkant
på blocket under insprutet.
Edit: jag hade biltemas fördelarlock o rotor'
på min 745...den tålde inte ens spöregn så gick
den hackigt...blev gråhårig nästan innan jag kom på
byta till volvo original lock o rotor...sen har bilen gått
klockrent...en annan orsak kan vara tändkablar som håller
på att ge upp.
Användarvisningsbild
av lennarte
Skotte skrev:När ni skriver tempgivare antar jag att ni menar en sån här?

Helt rätt, kolla bara så den är till just din motor.
Håller för övrigt med "föregående talare" om vikten av övriga tänddelar

Mvh
Lennart
av Skotte
Har bytt till nya tändkablar, då slutade bilen att gå ryckigt när den är varm i alla fall och det var nog på tiden 2 var inte så bra skick!

Ska ta och byta den där givaren också vid tillfälle, min var svart och en bekant sa att han hade en jag fick låna om den var svart.

Tack allihopa förresten för hjälpen!
Backljus

Har du sökt om trådar som berör ba[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]