- tis 15 okt 2013, 20:03
Efter att ha provat allt jag kan komma att tänka på, så vänder jag mig hit i hopp om att hitta en lösning.
Har som rubriken lyder en volvo 745 års -90 med en B230F.
Bytte motor i den för några veckor sedan, då den gamla gav upp och skar.
Allt gick smidigt och efter ett tag så startade bilen och gick som den skulle, som en klocka!
(Motorn kom från en identisk 745 -90 med samma elsystem)
Men efter ca 2 veckor började bilen att gå sämre, ville inte riktigt tända som den skulle när den va kall "spottade" och gick allmänt orent. Men bara den kom upp i temperatur så gick den fint sen.
Sen blev de sämre och sämre och sämre. Tillslut så gick de inte att köra den, gick oerhört orent och tryckte man på gasen så var det samma reaktion som om man inte hade soppa i den. hände ingenting, den bara dog. Kom sen fram till att de förmodligen var fel på LMM då de gick att köra bilen då man kopplade ur denna. Gick iof orent, och dåligt men då gick de i alla fall ta sig från punkt A till punkt B.
Sen en dag efter att jag kom hem och ställde ner den så starta den aldrig igen.
Började med att kolla alla säkringar, såg till så att pumpen fungerade och att det fanns gnista.
Stiften är blöta och gnista finns det men inte startar den. Och vid en närmare titt så ser jag att gnista kanske inte är så bra som den borde vara. Den är gul, lite vitaktig. Om jag inte är helt ute och cyklar så ska den väl vara mer åt det blå hållet?
Så vid skrivandets stund så har jag bytt allt jag kan komma och tänka på. Har 2 stycken donator bilar som fungerar (745 -90) som jag tagit delar ifrån eftersom jag vet att dessa fungerar. Men inte fungerar dessa delar på min bil. Har kollat så att delarna har samma nummer så de ska stämma.
Har testat byta
- Lmm
- Tändstift (volvos egna)
- Tändkablar
- Rotor och fördelarlock
- Tändmodul
- Hallgivare
- Spridarrelä (det vid expansionskärlet)
- Bränslerelä
- Tomgångsmotor
- Tändspole
- Databoxen/Styrboxen (provat 4 olika med samma nummer)
- Det gröna runda relät (osäker vad det har för betydelse)
- Har kollat så att kamremmen sitter rätt
- Bytt bränsleregulator
- Följt upp kablar för att försöka hitta nåt kabelbrott
Allt detta utan resultat. Har även provat med startgas men det är helt dött.
Har säkert glömt att skriva med något som jag har bytt eller provat.
Är tacksam för all hjälp jag kan få :)
EDIT: Ibland när man kört på starten ett tag och släpper nyckeln så tänder den till, nästan så den startar vissa gånger. har försökt lirka fram och tillbaka på nyckeln för att hinna med och starta igen när den blir så, men har inte haft någon framgång med det. Har även försökt bogsera igång den utan resultat.
Har som rubriken lyder en volvo 745 års -90 med en B230F.
Bytte motor i den för några veckor sedan, då den gamla gav upp och skar.
Allt gick smidigt och efter ett tag så startade bilen och gick som den skulle, som en klocka!
(Motorn kom från en identisk 745 -90 med samma elsystem)
Men efter ca 2 veckor började bilen att gå sämre, ville inte riktigt tända som den skulle när den va kall "spottade" och gick allmänt orent. Men bara den kom upp i temperatur så gick den fint sen.
Sen blev de sämre och sämre och sämre. Tillslut så gick de inte att köra den, gick oerhört orent och tryckte man på gasen så var det samma reaktion som om man inte hade soppa i den. hände ingenting, den bara dog. Kom sen fram till att de förmodligen var fel på LMM då de gick att köra bilen då man kopplade ur denna. Gick iof orent, och dåligt men då gick de i alla fall ta sig från punkt A till punkt B.
Sen en dag efter att jag kom hem och ställde ner den så starta den aldrig igen.
Började med att kolla alla säkringar, såg till så att pumpen fungerade och att det fanns gnista.
Stiften är blöta och gnista finns det men inte startar den. Och vid en närmare titt så ser jag att gnista kanske inte är så bra som den borde vara. Den är gul, lite vitaktig. Om jag inte är helt ute och cyklar så ska den väl vara mer åt det blå hållet?
Så vid skrivandets stund så har jag bytt allt jag kan komma och tänka på. Har 2 stycken donator bilar som fungerar (745 -90) som jag tagit delar ifrån eftersom jag vet att dessa fungerar. Men inte fungerar dessa delar på min bil. Har kollat så att delarna har samma nummer så de ska stämma.
Har testat byta
- Lmm
- Tändstift (volvos egna)
- Tändkablar
- Rotor och fördelarlock
- Tändmodul
- Hallgivare
- Spridarrelä (det vid expansionskärlet)
- Bränslerelä
- Tomgångsmotor
- Tändspole
- Databoxen/Styrboxen (provat 4 olika med samma nummer)
- Det gröna runda relät (osäker vad det har för betydelse)
- Har kollat så att kamremmen sitter rätt
- Bytt bränsleregulator
- Följt upp kablar för att försöka hitta nåt kabelbrott
Allt detta utan resultat. Har även provat med startgas men det är helt dött.
Har säkert glömt att skriva med något som jag har bytt eller provat.
Är tacksam för all hjälp jag kan få :)
EDIT: Ibland när man kört på starten ett tag och släpper nyckeln så tänder den till, nästan så den startar vissa gånger. har försökt lirka fram och tillbaka på nyckeln för att hinna med och starta igen när den blir så, men har inte haft någon framgång med det. Har även försökt bogsera igång den utan resultat.
Senast redigerad av 2 Thooom, redigerad totalt 0 gång.
- By Edwe