...

Moderator: Moderatorer

Klarade du uppkörningen för B-körkort på första försöket?

Ja.
54
89%
Nej, men på 2:a försöket.
5
8%
Nej, men på 3:e försöket.
1
2%
Nej, men på 4:e försöket.
Inga röster
0%
Nej, men på 5:e försöket.
Inga röster
0%
Nej, det krävdes 6 försök eller mer.
Inga röster
0%
Har inte kört upp ännu.
Inga röster
0%
Missade vid första försöket och ska snart prova igen.
Inga röster
0%
Annat.
1
2%
Ja, uppkörningen glömmer man väl inte i första taget (hur länge sedan det än var)...

Hur gick det? Klarade du körprovet på första försöket?

Enligt Trafikverkets statistik blir drygt hälften av alla förarprov i Sverige godkända, men resultatet varierar rätt mycket beroende på var man kör upp.
http://www.trafikverket.se/PageFiles/12 ... 130930.pdf
Ja det var 13 år sedan och på mitt första försök fick jag världens osocialaste inspektör som gjorde att jag blev nervös och tryckte inte tillräckligt hårt på bromsen när jag skulle nödbromsa.

Sedan på 2:a försöket så fick jag en pratglad inspektör och då blev man genast mycket lugnare och tänkte inte så mycket att det var en uppkörning. Då gick det galant. :)
Misslyckades på första uppkörningen och anledningen som killen från vägverket angav var minst sagt märklig.
Jag lämnade inte företräde för en bil på andra sidan en heldragen linje.......
Hade han bara sagt att jag inte körde tillräckligt säkert eller vad som helst så hade jag köpt det (tyckte själv att det inte gick så bra).
Men jag hade inte räknat med att klara det på första försöket så jag var inte så bitter.
Året var 1989. Inga problem. Landsvägskörning via stadskörning och järnvägsövergång. Jag hittade lätt till stället han angav, men sa till honom att jag absolut inte hittade, att han gärna fick visa vägen och vara tydlig och i tid med instruktionerna. Han smålog hela tiden. Vägen gick från Folkets hus Motala till ett villaområde i Skänninge, via Vadstena. Väl framme sa han att jag skulle stanna så nära trotoaren som möjligt. Jag gjorde det, han slet upp dörren med ett smack. Dörren gick inte fri från trotoaren då det var extremt hög kant. Han kom inte ut..
Så ny order. Flytta bilen så jag kan gå ur..
Gjort.. han kliver ur och.... LEVERERAR GRANPLANTOR? Vad f...?
Jaja.. han beordrar att jag ska sätta mej bak, gör det och när nästa kör så får jag mitt körkort i handen. Än idag har jag inga böter, ingenting.
De flesta anser nog att de kuggades av konstiga anledningar och av en inspektör med storhetsvansinne. Det är nog ingen som tycker att de kuggades för att de körde som dåligt. Ungefär som att de flesta som sitter i fängelse anser att den är oskyldiga :D
Användarvisningsbild
av joel80
Jag klarnad både teori och uppkörning på första försöket.. hade både pluggat och övningskört privat, så det blev ett billigt kort. :) Tog en lektion innan uppkörning för att se om pappa missat nått i instruktionerna. Tror slutsumman blev strax under 2700kr inräknat 800kr för övningstillståndet och halkkörningen. :) Jag var rätt kaxig och stolt.

Tog kortet 1 mars 1999.
Jag klarade också teorin och uppkörningen på första försöket.

Noll lektioner på körskola och syrrans teoribok kombinerat med att det var mer än 25 mil till närmaste halkbanna -- vilket gjorde att jag slapp halkkörningen -- gjorde att mitt körkort blev billigt. 800 för körkortstillståndet var allt det kostade 1988 (om jag minns rätt).

Uppkörningen gjordes fyra dagar efter min 18-årsdag. Det fanns ingen tid före, vilket grämde mig lite. ;-)
230fk går snålt

Där är ytterligare en bild från en[…]

Köp en "ny" stol från skroten[…]

OEM är Ford inte Volvo. Köp inte den bil[…]

Så enkelt som att välja femman för[…]