Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Odqvist
#794968
Hej, Volvokunniga!

Jag har en ny tappning av vad jag har förstått är ett "klassiskt" motorproblem på dessa modeller.

-Bilen startar utan problem vid kallstart, även om den stått orörd i flera dagar.
-Motorn går bra tills dess att den nått arbetstemperatur.
-Vid arbetstemperatur kan man höra att minst en cylinder feltänder vid tomgång, efter en stund blir det värre och värre, tills dess att bilen dör.
-Ger man motorn stabilt gaspådrag så att den ligger vid ca 2000-3000 rpm låter motorn bra, då man kör den frikopplad.
-Vid gaspådrag från tomgångsvarvtal eller pådrag när man kör, "stryper" sig motorn direkt.

-När motorn dött är den omöjlig att starta på ca en timme. Efter en timme kan den knacka igång och gå ojämt, och får den då hålla tomgång frikopplad i ca 20 minuter går den sedan fint igen.
-När motorn väl startat och går igen, efter totalt minst 2 h sen kallstart, går den som att det aldrig varit något fel.
-Stängs motorn av och tillåts svalna, går den ändå att kallstarta, få upp i temperatur, och går bra om detta görs inom ca 12 timmar sedan motorn senast gick bra.
-Har bilen stått över natten eller längre är problemet tillbaks på ruta 1.

Fakta:
-Problemet började på hösten för ca 3 år sedan och fortgick i några månader innan åtgärd.
-Huvudrelä byttes, utan resultat.
-Fördelarlock, fördelararm och alla komponenter i fördelaren byttes för ca 1 år sedan. Motorn gick felfritt, fram tills för två veckor sedan.
-Bränslepumpen hörs varje gång man slår på tändningen, så den verkar det inte vara fel på.

Felkoder (uppmätta idag, efter att motorn gått varm och dött):

A2: 1-2-2 Lufttempgivarsignal saknas eller är felaktig
2-2-2 Signal för huvudrelä saknas eller är felaktig

-Har kontrollerat kabelanslutningarna till tändspole, till fördelarlock och till stiften. De verkade torra och smorda, men sprayade dem med 5-56 för att driva ur ev. fukt.
-Har kört "injector cleaner" och k-sprit i och med tankning en gång per halvår. Tankar bara 95.

Välkommen att ställa frågor. Jag är hyfsat kunnig inom teknik och maskinteknik, men inte speciellt insatt i bilar.

Bör jag byta lufttempgivaren? Kan detta vara problemet?
Tack på förhand,
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#795006
Det där att den går skit på lägre varv men bättre på högre är precis hur min betedde sig när det var dags att byta fördelare och rotor. Nu säger du ju iofs att bytt det relativt nyligen, men har du lossat fördelare och kikat hur det ser ut? Och kollat efter ev. sprickor i fördelaren?

Injector-cleaner kan du skippa btw, det gör ingen som helst nytta.
Användarvisningsbild
av Tisa75
#795075
Jag hade en likadan bil som dig förr och hade exakt samma symptom, jag löste det genom att byta fördelarlock, fördelararm och tändstift. Fördelarlocket hade många fina svarta linjer invändigt efter överslag och stiften var inte bytta på 6000mil och resulterade i att det fanns knappt några elektroder kvar. Kontrollera även att du inte har oljeläck i tändstiftsbrunnarna som är ganska vanligt också och ger liknade symptom, innan du börjar dömma ut andra mkt dyrare komponenter,
av Odqvist
#795202
Tisa75 skrev:Jag hade en likadan bil som dig förr och hade exakt samma symptom, jag löste det genom att byta fördelarlock, fördelararm och tändstift. Fördelarlocket hade många fina svarta linjer invändigt efter överslag och stiften var inte bytta på 6000mil och resulterade i att det fanns knappt några elektroder kvar. Kontrollera även att du inte har oljeläck i tändstiftsbrunnarna som är ganska vanligt också och ger liknade symptom, innan du börjar dömma ut andra mkt dyrare komponenter,
Fördelarlocket är utbytt, armen och stiften likaså. Det gjordes i slutet av 2011 om jag inte minns fel. Sedan dess har bilen gått mindre än 1500 mil. Bytet gjordes av cert. Volvoverkstad som använde originaldelar. Kan det ändå vara slut efter så kort livstid?
Jag har inte haft möjlighet att plocka loss locket och titta än. Får väl göra detta ändå.
Ja du, jag har inte bytt stift under mitt ägandeskap på bilen, så de är inte bytta på i alla fall 4000 mil.
Motorn tränger upp lite olja över toppen, under skyddsplåten, men, kontrollerade nyligen alla stiftbrunnarna. De var torra, tätningarna såg fina och hela ut och det verkade varken finnas olja eller fukt i brunnarna.
Har visuellt sett över kablaget mellan tändspole, fördelare, stift. Jag kan inte SE några skador.

Vad tror ni angående mina felkoder? Bör jag rikta in mig på lufttempgivaren? Hur ska jag tolka "signal för huvudrelä saknas/felaktig"?

Hade igång bilen igår, exakt som min problembeskrivning. Startade, gick upp i värme, stendog, fick stå 2 h, gick igång och gick som aldrig förr.

Ska jag kolla om felkoderna är återaktiverade? Jag raderade ju dem i modul A2 (bränslesystem). Vad säger i så fall detta?
Användarvisningsbild
av js1
#795225
Du har fått ett tips från forumets guru nr 1men det verkar du inte beakta överhuvudtaget? ?:-/
av Odqvist
#796030
js1 skrev:Du har fått ett tips från forumets guru nr 1men det verkar du inte beakta överhuvudtaget? ?:-/
Om du hade läst inläggen i tråden hade du sett att att jag beaktat och diskuterat kring de tips jag fått.

Bilen har fått "stå till sig" nu, så att problemet säkerligen uppstår igen. Jag ska titta närmare på fördelaren idag, och se om jag kan upptäcka något som är fel. Har jag möjlighet (har mycket begränsat med verktyg här) så ska jag lossa den och se om där finns tecken på överslag.

Det här med EGR-ventil, var finner jag denna, och om jag har den? Jag har sökt på internet på min motor (B5252S) och av de svar jag får antar jag att jag har EGR. Men, om det är den som felar, borde inte tomgången alltid gå dåligt då? När bilen dött, varit död och sedan startad, går ju även tomgången bra.

Slutligen, bör jag chansa och byta lufttempgivaren? Det är ju en billig komponent och jag hade ju en felkod på denna. Vad händer/bör hända om jag bara kopplar bort anslutningskabeln till givaren? Skall motorn ställa sig i någon typ av reservläge då? Jag har misstankar på denna komponent, då många snarlika fel här på forumet verkar ha lösts genom att byta denna.

Tack för hjälpen,
av Adamp
#796300
Jag är inge expert på bilar men jag vet var EGR sitter på denna bilen (har en själv) sitter under insuget under trottlehuset.
http://volvospeed.com/volvo_repairs_how ... n_egr.html bild 1 och 2

Om du byta tempsensorn misstänker jag inge direkt förbättring (gjord det vid defekt tomgång genom att koppla in och ut den men igen skillnad tomgångs ventilen hade skärvat i det fallet). Kollat om dessa felkoder har någon sanning? Kan vara så att du fått ett "måndags ex" elektronik har många roliga och konstiga fel.

edit: om du ska byta den ventilen kan du nog göra det med insuget på morton, fast du behöver väldigt små händer och verktyg min lät som en turbo när jag hade demonterar insuget och EGR men det sluta efter ett tag, hur vet man om EGR börjar ge sig i äntligen?

Det som brukar lösa detta är att bytta MAF men denna bilen har inte denna (har samma motor som du)

ETT TIPS: kolla det som pettson säger han är väldigt bra på 850 fel :)
av *pettson*
#796841
Vitsen är att vissa modeller som har EGR har ett vanligt förekommande problem. Det blir värre när motorn blir varmare.
För att kunna styra EGR ventilen använder man en omvandlare. Det är en liten burk med en elektromagnet i. Den ska då röra sej så att vacumledningen till EGR ventilen är öppen eller stängd.
Nu är grejen den att systemet har ingen aning om ifall den här ventilen är öppen eller stängd. Systemet vet endast att elen fungerar och är av, eller på. När dom här kärvar ihop gör dom det OFTAST i öppet läge. DVS EGR ventilen ligger ALLTID i och jobbar. Inte så jobbigt när motorn får extrabränsle som kall. Men väldigt jobbigt för motorn när den matas av avgaser när den är varm och snålställd.
OM den här ventilen kärvar så kan den ligga i ibland när den inte ska vara i och var ur ibland när den förväntas vara ur.
Svårare än så är det inte. Samma problem brukar kunna uppstå med luftpumps systemet på dom bilar som har det, så det står öppet ständigt när det borde vara stängt. Då suger bilen in avgaser via luftburken istället för friskluft.
Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Jag får testa. Är det normalt att skiva[…]

Demontering kromlist

Är det någon som vet hur jag får […]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]