Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pcdoktor
Har beställt grejor till kamremsbyte och tänkte se till så att allt finns redo när det väl skall utföras.

Utöver Kamrem, styrrulle, spännrulle, vattenpump, nån liter glykol nya bultar till remskivan, vad behöver jag mer? Jag tycker multiremmen ser superfräsch ut och att byta den känns onödigt.

Förresten har någon reservdelsnummer på bultarna till remskivan?

Något annat jag behöver i delar eller kanske nåt specialverktyg?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Ända är väl att veta precis hur VVT'n skall ställas. Skall finnas en procedur att följa. sök på forumet. Vet inte själv.
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Jackson75 skrev:Ända är väl att veta precis hur VVT'n skall ställas. Skall finnas en procedur att följa. sök på forumet. Vet inte själv.
VVT? nåt ätbart? :D
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Visst kan jag googla men är det inte smartare att ställa frågan här? :wink:
Frågan var egentligen vad som behövdes i delar utöver det jag ropat upp men helt klart intressant med specialtips runt kamremsbytet. Jag tänker inte göra det ensam utan ihop med någon och Haynes finns med oss.

Fortsätt gärna fyll på med input!
av Rick
Mutterpicka till remskivan underlättar mycket, nollställ motorn och markera på gamla remmen och dreven och för över dessa markeringar på nya remmen så blir det garanterat bra. Markeringarna på vevaxeln kan vara svåra att se och det kan vara lite klöddigt att få spännaren att stå rätt annars ett rätt så lätt jobb, Vvt:n blir rätt om man markerar enligt ovanstående...
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Mutterpickan finns så det är lugnt :lol:

resten löser sig säkert på nåt vis. jag menar det blir väl en ventilsallad på sin höjd :mrgreen:
av Rick
Problemet är ju att märkningarna på dreven och blocket är minst sagt, "oprecisa" men om man förutsätter att remmen man byter ut sitter exakt rätt och markerar på drev och rem så blir det rätt... Volvo borde ju haft ordentliga markeringar på både rem och drev original...
Användarvisningsbild
av Vojje
motorn ska naturligtvis dras runt för hand minst 2 varv (framåt!) innan man startar upp, för att undvika sallad.

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.