- tis 08 okt 2013, 19:10
#794140
Hej på er. Skriver nu min första fråga på detta eminenta forum, har dock läst och fått hjälp många gånger tidigare :)
Har en V70 2010 med webasto dieselvärmare, köpte bilen i somras och nu så här i Oktoberrusket vill man använda den men den vägrar starta.
Enl. tidigare ägare så var det problem med värmaren i våras och han hade kört in den till volvo för service, men han visste inte vad dom hade gjort. (Han hade den som tjänstebil och hade inget större intresse av bilar :) ) Men dom löste det inte iaf.
När jag aktiverar direktstart så varvar värmarens fläkt upp, går sedan ner i varv och ökar sakta , stänger av sig efter ca 45-60 s. Det luktar inte oförbränd eller förbränd diesel. Kylvätskepumpen startar inte och inget tickande från bränslepumpen i bak hörs.
Jag tog ner brännaren använde lite kontakt spray i kontakterna till ledningsmattorna (Från värmare till kylvätskepump) pga max ant. startförsök visade den att service erfordrades. Mätte även upp båda kylvätskgivarna samt glödtråden, låg i rätt ohm-område.
Åkte till volvo och återställde larmet. tvångskörde bränslepumpen från VIDA och då fungerade den. Efter ca 5 startförsök från VIDA kom värmaren igång, gångljud från kylvätskepump och bränslepump hördes. Dock rök den alldeles förfärligt troligtvis pga 60s tvångskörning av bränslepump och dum som man var stängde vi av den för att inte rökfylla lokalen.
Åkte hem lät bilen svalna, försökte starta värmaren samma visa ingen rök eller lukt och inga ljud från pumparna. läste av felkoderna igen:
CPM-B1D2711 Värmare kylvätskepump – Generellt elektriskt fel – Kortslutning till jord
CPM-B1D3468 Värmare i avstängt läge – Algoritmfel – Händelsestyrd information
Då trodde vi det var fel på kylvätskepumpen alt. Ledningsmatta.
Har mätt upp ledningsmatta som går igenom innerskärm och bort till pump samt tvångskört pumpen med extern 12V och den fungerar. Drog 1,05A och enl instruktion ska den ligga på 1,2A – 1,7A, bör inte larma för att den drar för lite ström? Är dock aningen lite mer brummande ljud från pumpen än i svågerns bil (han har en likadan
).
Batteriet ligger på 12,6V har drygt halv tank.
Kan elektroniken i värmaren spöka?
Finns det ”felmodes”i Webaston som måste nollställas? Ska försöka starta värmaren och mäta om det finns 12V fram till kylvätskepumpen, dock väntar jag på en VIDA DICE från kina för att nollställa felkoderna själv.
Läste igenom den 88 sidor långa tråden om Kina DICE , suverän tråd, cred till alla som varit med och författat den.
Har letat här på forumet men inte hittat någon tråd som stämmer in på detta problem. Jag vill inte bara byta delar, man vill vara säker på vad som är trasigt.
Har en V70 2010 med webasto dieselvärmare, köpte bilen i somras och nu så här i Oktoberrusket vill man använda den men den vägrar starta.
Enl. tidigare ägare så var det problem med värmaren i våras och han hade kört in den till volvo för service, men han visste inte vad dom hade gjort. (Han hade den som tjänstebil och hade inget större intresse av bilar :) ) Men dom löste det inte iaf.
När jag aktiverar direktstart så varvar värmarens fläkt upp, går sedan ner i varv och ökar sakta , stänger av sig efter ca 45-60 s. Det luktar inte oförbränd eller förbränd diesel. Kylvätskepumpen startar inte och inget tickande från bränslepumpen i bak hörs.
Jag tog ner brännaren använde lite kontakt spray i kontakterna till ledningsmattorna (Från värmare till kylvätskepump) pga max ant. startförsök visade den att service erfordrades. Mätte även upp båda kylvätskgivarna samt glödtråden, låg i rätt ohm-område.
Åkte till volvo och återställde larmet. tvångskörde bränslepumpen från VIDA och då fungerade den. Efter ca 5 startförsök från VIDA kom värmaren igång, gångljud från kylvätskepump och bränslepump hördes. Dock rök den alldeles förfärligt troligtvis pga 60s tvångskörning av bränslepump och dum som man var stängde vi av den för att inte rökfylla lokalen.
Åkte hem lät bilen svalna, försökte starta värmaren samma visa ingen rök eller lukt och inga ljud från pumparna. läste av felkoderna igen:
CPM-B1D2711 Värmare kylvätskepump – Generellt elektriskt fel – Kortslutning till jord
CPM-B1D3468 Värmare i avstängt läge – Algoritmfel – Händelsestyrd information
Då trodde vi det var fel på kylvätskepumpen alt. Ledningsmatta.
Har mätt upp ledningsmatta som går igenom innerskärm och bort till pump samt tvångskört pumpen med extern 12V och den fungerar. Drog 1,05A och enl instruktion ska den ligga på 1,2A – 1,7A, bör inte larma för att den drar för lite ström? Är dock aningen lite mer brummande ljud från pumpen än i svågerns bil (han har en likadan

Batteriet ligger på 12,6V har drygt halv tank.
Kan elektroniken i värmaren spöka?
Finns det ”felmodes”i Webaston som måste nollställas? Ska försöka starta värmaren och mäta om det finns 12V fram till kylvätskepumpen, dock väntar jag på en VIDA DICE från kina för att nollställa felkoderna själv.
Läste igenom den 88 sidor långa tråden om Kina DICE , suverän tråd, cred till alla som varit med och författat den.
Har letat här på forumet men inte hittat någon tråd som stämmer in på detta problem. Jag vill inte bara byta delar, man vill vara säker på vad som är trasigt.