Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SG
Hej på er. Skriver nu min första fråga på detta eminenta forum, har dock läst och fått hjälp många gånger tidigare :)

Har en V70 2010 med webasto dieselvärmare, köpte bilen i somras och nu så här i Oktoberrusket vill man använda den men den vägrar starta.
Enl. tidigare ägare så var det problem med värmaren i våras och han hade kört in den till volvo för service, men han visste inte vad dom hade gjort. (Han hade den som tjänstebil och hade inget större intresse av bilar :) ) Men dom löste det inte iaf.

När jag aktiverar direktstart så varvar värmarens fläkt upp, går sedan ner i varv och ökar sakta , stänger av sig efter ca 45-60 s. Det luktar inte oförbränd eller förbränd diesel. Kylvätskepumpen startar inte och inget tickande från bränslepumpen i bak hörs.

Jag tog ner brännaren använde lite kontakt spray i kontakterna till ledningsmattorna (Från värmare till kylvätskepump) pga max ant. startförsök visade den att service erfordrades. Mätte även upp båda kylvätskgivarna samt glödtråden, låg i rätt ohm-område.

Åkte till volvo och återställde larmet. tvångskörde bränslepumpen från VIDA och då fungerade den. Efter ca 5 startförsök från VIDA kom värmaren igång, gångljud från kylvätskepump och bränslepump hördes. Dock rök den alldeles förfärligt troligtvis pga 60s tvångskörning av bränslepump och dum som man var stängde vi av den för att inte rökfylla lokalen.

Åkte hem lät bilen svalna, försökte starta värmaren samma visa ingen rök eller lukt och inga ljud från pumparna. läste av felkoderna igen:
CPM-B1D2711 Värmare kylvätskepump – Generellt elektriskt fel – Kortslutning till jord
CPM-B1D3468 Värmare i avstängt läge – Algoritmfel – Händelsestyrd information

Då trodde vi det var fel på kylvätskepumpen alt. Ledningsmatta.
Har mätt upp ledningsmatta som går igenom innerskärm och bort till pump samt tvångskört pumpen med extern 12V och den fungerar. Drog 1,05A och enl instruktion ska den ligga på 1,2A – 1,7A, bör inte larma för att den drar för lite ström? Är dock aningen lite mer brummande ljud från pumpen än i svågerns bil (han har en likadan :wink: ).

Batteriet ligger på 12,6V har drygt halv tank.

Kan elektroniken i värmaren spöka?
Finns det ”felmodes”i Webaston som måste nollställas? Ska försöka starta värmaren och mäta om det finns 12V fram till kylvätskepumpen, dock väntar jag på en VIDA DICE från kina för att nollställa felkoderna själv.

Läste igenom den 88 sidor långa tråden om Kina DICE , suverän tråd, cred till alla som varit med och författat den.

Har letat här på forumet men inte hittat någon tråd som stämmer in på detta problem. Jag vill inte bara byta delar, man vill vara säker på vad som är trasigt.
Hur gick det för dig?

Sitter i samma situation, ny bil och skiten startar inte. Trodde till en början att den inte startade för att det var gör varmt ute. Men nu när det är 8'c ute så förstår jag inte varför den inte hoppar igång.
Jag hör inte ett smack. Inga pumpar, fläktar eller det minsta surr.
Nej det är inte löst än, har fått hem Vidainstrumentet och nollat felkoder och det vara samma koder som första gången. Plockade ner värmaren igen och tog isär den på bänken, tog loss glödstift och kontrollerade att det såg bra ut, mätte givare och glödstift, provade en gång till att ge cirkulationspumpen extern 12V och den surrade utan oljud. Mätte ledningsmattorna både kortslutning och avbrott (dock mätte jag inte överslag, har inget instrumet för det), men det var OK, sprayade lite kontaktspray i alla kontaktstycken. Monterade tillbaka brännaren och samma fel. :cry: Körde ut ur garaget men nästa dag funkade den :shock: Första gången rök den som attan ;) och jag har kört ca 10 cykler felfritt tills ikväll så ville den inte starta igen samt satte "service erfordras".

Så jag får väl byta ledningsmattorna och sedan cirkulationspump om inte det hjälper. Tråkigt att byta saker utan att veta om det är fel på dom.

Du skrev att du hör ingenting, min värmare startar bara fläkten, tittar man i realtidstatus i vida när den startar värmaren så visas "startar brännare (Kommer inte ihåg exakt :) )" i en halv sekund sedan går den över till "avkylning" i ca 1 min, sedan stängs den av.

Ang. Utetemperatur enl. instruktionsbok kan inte värmaren starta om utetemperaturen överstiger +15

Så var kan man köpa volvo originaldelar billigt? Har mailat till en volvofirma i USA för att kolla upp möjligheten att köpa där, verkar vara 30-40% billigare, bästa hade varit att hitta en företag inom EU som har en webshop säljer volvo delar.

Volvos originalnummer: Ledningsmatta 30733883 - 450:-
Cirkulationspump 1319710 - 1800:-
Ledningsmatta kort 30780335 - 200:- ?? (Uppskattat)

Jag anser att det är löjligt dyra priser, jag köper inte skitsnacket att det kostar att hålla lager, frakt, tillverkningskostnad etc. Jag jobbar hos en underleverantör till Volvo och vi tillverkar och säljer ganska komplexa detaljer till en spottstyver mot vad det kostar i reservdelsbutik. Beställer div. saker från Kina för 50 spänn där frakten ingår....

Så har ni några tips var man köper detta till bra priser?
av SG
Nej det är inte löst än, köpte ny cirkulationspump och monterade, återställde felkoderna med mitt instrument, men fick samma fel igen, Gav upp och bokade tid hos volvoverkstad, åkte dit och dom kopplade in, nollställde felkoder, testkörde värmaren då fungerade den utan problem allt såg normalt ut. Betalade 530 spänn för 15 min. Jobb.

Under hemfärden provade jag igen och den startade. Nästa morgon var det samma fel igen.

Enl. Serviceteknikern på volvo, så får man vara beredd att åka in en gång per år för värmarproblem. Det är väldigt mycket värmarproblem. Funkar inte värmaren har motorn en driftstemp på 40-60 grader. Har man lite dieselkunskaper vet man vad det innebär på en diesel.

Ska prova ny egen ledningsmatta direkt från värmaren till pumpen, men har inte haft tid och energi. Och lämna in den på volvo och få en faktura på 10 lök är jag inte speciellt sugen på.

Gud i helvete vad jag ångrar att jag köpte volvo, skulle jag köpa bil idag hade det blivit japanskt.
SG skrev:Funkar inte värmaren har motorn en driftstemp på 40-60 grader. Har man lite dieselkunskaper vet man vad det innebär på en diesel
Det innebär ju ingenting för dieselmotorn med dagens syntetiska oljor om den går vid +60 eller +90 grader. Det är ju bara en komfortfråga då kupevärmen blir svag.

På en bensinen däremot så är det ju an annan sak, den måste ha fetare blandning om den inte kommer upp i rätt temperatur och dessutom riskerar bensinen att inte förfasas 100% och bensindropparna tvättar bort oljan från från cylinderväggarna,så att mängder av slitage uppstår.
Det innebär ju ingenting för dieselmotorn med dagens syntetiska oljor om den går vid +60 eller +90 grader. Det är ju bara en komfortfråga då kupevärmen blir svag.
Ok ska säga till amatörerna på volvoverkstaden att driftstemperaturen i motorn är helt ovesäntligt gällande slitage, Eftersom alla yrkade bifall på detta

Gällande värmaren så är det löst. Det visade sig att styrkortet till fläktmotorn i värmaren var kass. Bytte ut enheten (kort och motor) och den har fungerat sedan dess. Behövde ladda ner mjukvara för att det skulle lira. Inga felkoder sade något om detta, så det var ett stort minus. Däremot var det förläng garanti 48 månader, så jag behövde inte betala en spänn. Hade det inte gått på garantin hade det kostat ca 6000kr för allt.
Senast redigerad av 1 SG, redigerad totalt 0 gånger.

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]

@Affan33 , Prydligt :) Men ja, det kan väl i[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]