Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjabba, jag har nu köpt en kardan till en M46OD och ska nu byta till den växellådan. Sitter just nu en M47 i, så därför behövdes den kortare kardanen. Det är en Volvo 745 -87 med B230F motorn.

Nu undrar jag vilken olja man ska använda till M46OD? Har googlat runt lite men fått olika svar, vissa säger ATF, vissa säger att numera Mobil 1, och andra vanlig motorolja. Vilken ÄR bäst för den lådan?

Sen undrar jag även vad man ska tänka på vid växellådsbytet? Smörja in splinesen? Med vadå osvosv, vad är viktigt att ha i skallen när man gör bytet? Kommer avgasröret vara ivägen?
MVH
När det gäller att hänga ner den befintliga lådan så är det egentligen inga konstigheter. Då kan avgasröret sitta kvar. En del säger att man ska plocka bort växellådsbalken från lådan, men jag har även plockat ner med balken kvar på lådan och det går bra. Ha en schysst låsringstång till låsringen som fäster växelspaken vid länkaget. Bra verktyg (fasta nycklar, blocknycklar och hylsnycklar). Lådan är tyngst i bakkant så stötta den med en domkraft. Det underlättar att ha en kompis till hjälp.

Vad gäller att hänga upp din andra låda så har jag inga erfarenheter, men du lär ju se om du får "göra något annat" under bilen för att få upp denna i samband med att du plockar ner den befintliga.
Annars gäller det generella: Om kopplingen är dålig så byts den i samma sväng, eventuellt även packbox på vevaxeln och det lilla lagret i svänghjulet. Om kopplingen demonterats så måste lamellen centreras vid monteringen. Kolla efter läckage på utg. axel på växellådan, byt vid behov. Smörj ingående axeln på växellådan med sånt där kopplingsfett (Tror det heter molyfett (?)).

Det är väl det jag kan komma på nu. Det är ingen rymdforskning i alla fall. :)

Vad kör du nu då? :-)

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]