Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja som rubriken antyder har servicelampan tänts hux flux vid 2300 mil. Den var inne i somras för 1900 milaservice. Då släckte de lampan.

Vad kan vara det troligaste felet?

Bilen har körts helt normalt, närmast gubbkörd. Det enda onormala var att den var inne en vecka på plåtjobb på Bilia för någon vecka sedan. Men det känns väl ganska långsökt att de skulle stuckit ut och tokkört den där?

Alla idéer som innebär att jag slipper åka till verkstan igen mottages tacksamt.
Verkar ju som att inte verkstan nollat serviceintervallet som dom ska...?
Vad är det för årsmodell? Kan dom ha nollat "milservicen" men missat att nollat tiden för service..? Eller tvärtom..

Jag skulle åka in till verkstan igen, men inte gå med på att betala något för att få den släkt. (Om det nu är så att dom missat..)
Varför vill du inte åka till verkstan igen? Du bör ju inte behöva betala något bara för att åka dit och fråga vad som kan ha hänt och om dom missat något.
Tack Joel80, låter som en bra teori. Det är en 2012 som togs ut 1 aug förra året. Idag är det 3:e oktober.

Orsaken at jag inte vill till verkstan är att jag tycker det är jobbigt att prata med dem, plus att det tar en massa tid. Grundinställningen är att de inte gjort något fel och att man måste överbevisa att det faktisk finns ett fel och att det kan vara de som orsakat det.

Jag typ är allergisk mot bilverkstäder, särskilt märkesanläggningarna. Men jag ska testa Bilia i Nacka, de har varit bra historiskt. Det var också de som gjorde servicen i somras.

mvh
Förstår dig.. ofta är det ju också så att verkstadsbesök innebär ett hål i plånboken, så det är lätt att få dåliga associationer. :)
Jag känner mig dock inte riktigt så nu då jag hittat en personlig servicetekniker jag verkligen gillar och som förklarar lika bra som en duktig tandläkare vad han gör.
Momentum skrev:Nolla själv, så slipper du åka någonstans

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=46787
Själva grejen med en serviceindikator är väl att den skall tala om när det är dax att serva i rätt tid. Då skall man väl inte nolla och trixa själv. Din bil borde väl servas var 3000:e mil eller 1 ggr/år. Verkstaden måste ha gjort fel när de nollade serviceindikatorn. Åk tillbaka till dem som servade bilen. Det är ju trist om man inte känner förtroende för dem som skall ta hand om bilen. Är väl lite av ett storstadsfenomen antar jag. Vi som bor på "landet" måste verkstäderna vara lite mera rädda om eftersom det inte dräller in kunder ändå... Och jag antar att prisskillnaden mot Meca m.fl. är mindre här.
refbob skrev:
Momentum skrev:Nolla själv, så slipper du åka någonstans

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=46787
Själva grejen med en serviceindikator är väl att den skall tala om när det är dax att serva i rätt tid. Då skall man väl inte nolla och trixa själv. Din bil borde väl servas var 3000:e mil eller 1 ggr/år. Verkstaden måste ha gjort fel när de nollade serviceindikatorn. Åk tillbaka till dem som servade bilen. Det är ju trist om man inte känner förtroende för dem som skall ta hand om bilen. Är väl lite av ett storstadsfenomen antar jag. Vi som bor på "landet" måste verkstäderna vara lite mera rädda om eftersom det inte dräller in kunder ändå... Och jag antar att prisskillnaden mot Meca m.fl. är mindre här.

Men det enda man kan göra på verkstan är att nolla den igen.............
Serviceindikatorn är stendum, det räknar mil och tid från det ögonblicket den nollställs, oavsett vem som nollställer
Men det enda man kan göra på verkstan är att nolla den igen.............
Serviceindikatorn är stendum, det räknar mil och tid från det ögonblicket den nollställs, oavsett vem som nollställer[/quote]

Då är det en stendum lösning så här i datavärlden. Brde ju vara en skitsak att gå in och lägga rätt.
Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.

Tack — ska kolla! Senaste ägaren hade i[…]