Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LorDGusT
Hej,

Efter att ha avslutat en treårig leasing på en V70 2,5FT, så slog det mig hur otroligt högt andrahandsvärdet verkligen är kontra nypris.

Bilen i fråga är alltså denna:

http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V7 ... ?ca=16&w=1

Bilen köptes ny för ca 330 000:- september 2010. Detta efter lite prutande, inte under några omständigheter hårda förhandlingar. Jag kom väl inom ramen för vad företaget tyckte var acceptabelt. En del kör omkring i M3or och X6or så jag kände mig rätt anspråkslös att begära en V70 :lol:

Hur är det möjligt att sälja en "nästan" premiumbil för ca 100 000:- mindre än nypris tre år senare?

Finns det verkligen folk som är villiga att pynta upp dom pengarna för en tre år gammal bil, när nypriset "bara" är 100 000:- högre?
Användarvisningsbild
av Bosse78
få 100 000 för att låta nån köra in bilen åt en ?? ja varför inte! :D Skulle nog va skillnad om dom av nyare modell såg mer annorlunda ut.
Användarvisningsbild
av bem
En jämförelse: V70 DRIVe 2012 beräknas sjunka i värde 48,4% på 3 år och 6000 mil enligt "Nybilsanalys 2012":

http://www.bilpriser.se/nybilsanalys-20 ... usenlappar

Efter 3 år och 6000 mil kanske de flesta bilar med få undantag ha sjunkit ner mot 50% av nypriset?
Men det verkar inte gälla den Volvon i blocketlänken för den har bara sjunkit ca 30% på 3 år.

Just den bilen i blocketlänken har en del extrautrustning som borde hålla priset uppe aningens kanske, åtminstone så länge den är ganska ny. Men den har ingen metalliclack som många föredrar. När man kollar runt på blocket, bytbil, bilweb osv verkar en del handlare ha lite fantasipriser om man jämför.
Volvo som säljs hos Volvohandlare blir lite dyrare kanske än hos andra handlare och kanske 15-20% lägre om privatperson säljer.
Sen finns det prutmån förstås, vem vet vad bilen i blocketlänken blir såld för i slutändan, ingen köper bil oprutat.

/Bo
Senast redigerad av 7 bem, redigerad totalt 0 gång.
av perhall
Skulle ändå säga att 229900 är dyrt för den bilen utan att ha kollat så noga.
Men visst är andrahandsvärdet bra, en del gamla D5:or tycker jag t ex är klart överbetalda.
Sen följer de flesta Volvo, BMW, Ford, VW, Audi etc. numera ungefär samma värdeminskningskurva.
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ju inte så att du hade fått 230lax om du köpt den ny för 330. Du kanske hade fått 180-190 i inbyte.

Bilen i annonsen är ju inte såld för dom pengarna heller, att den finns på blocket tyder på att den är osåld ;-)

Men visst, just den modellen verkar stå sig hyfsat. Normalt sett tappar man ju 50% (från listpris!!!) på tre år.
av SeEmSi
Det där med prutmån hos handlare stämmer ju så där. Jag var ute efter en begagnad XC70 -12 eller -13 men köpte till slut en ny -14 i stället då det var förbenat svårt att pruta vilket gjorde att det hela tiden kändes som en dålig affär.

Bilia Malmö XC70 D5 MY12 379k som stått ute 1 mån på blocket som jag erbjöd mig att köpa osedd om vi kunde diskutera priset. Men han totalvägrade att ens diskutera priset och kunde möjligtvis sträcka sig till att skicka med ett par begagnade vinterdäck.

Bilia Haga Norra XC70 D5 MY12 369k kunde inte ens skicka med vinterdäck.

Upplands Motor Akalla XC70 D4 MY13 389k kunde skicka med beggade vinterdäck på plåtfälg.
Användarvisningsbild
av bem
StefanN skrev:Hur kan man lägga ut en bil på annons när den är så jäkla skitig både inne och ute som den i annonsen överst? :roll:
Har sett annonser där de lägger ut tom bild och skriver typ recond pågår el likande. Nästan bättre.
Inte blir man sugen att köpa en bil som ser smutsig ut som i den annonsen.
En bilfirma borde väl tänka på det kan man tycka. Men de vill väl ut med bilen fortast möjligt på blocket osv innan de ens hunnit gjort iordning den vad det verkar. Kanske säger lite om säljaren, vem vet.

/Bo
av specos
Säg att du skulle få 190 000 om du säljer den privat. Eller om du bytte in den. Det verkar rimligt.

Värdeminskning blir då 140/330 = 42 % i värdeminskning från ditt betalda pris. Jämfört med listpris närmar vi oss således måttstocken 50 %. Och spontant, med så pass låga mil, som du har så brukar inte värdeminskningen ligga över 50 %, snarare under. Således ett retvärde på 55 % verkar rätt normalt. Däremot skulle jag ju som begagnatkund inte betala 229´för en motsvarande 3 år gammal kärra, det har du helt rätt i.
av Lövet
Gick en helt ok 2.5FT R-design idag på KVD för 148'. Förvisso 10k mil och den behövde ett oljebyte men skillnaden ska inte vara 80 tusen mellan de bilarna. Den som betalar 230' för ovanstående bil gör ingen lysande affär.
Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.

Tack — ska kolla! Senaste ägaren hade i[…]