Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbo98
#790705
hej har en d24:a i traktorn och den har strulat lite med att den var svårstartad pga att all diesel rann tillbaka bak till tanken föratt det inte fanns nån backventil, men vi satte dit en sug pump från biltema o då startar den bra MEN när den är kall och det är ca 15+ grader så blir den så svårstartad igen men den startar till slut, men imorse när det var 5- grader o jag skulle till skolan så starta den inte alls och jag undrar då om nån har nått tips på vad man kan göra. jag undrar då om det kan va glödstiften då jag inte vet när dom va bytta senast eller kan det va bränsle filtret som inte heller är bytt på ett tag tror jag och jag vet även om att den läcker nånstans bakom vanliga pumpen men kan inte komma åt och se var.

så om nån vet nåt så säg till .

har inte haft den så länge och vet där med inte när vissa saker är bytta senast.
av osla
#790710
pumparna brukar läka i dom där kring ingående axel, soppan ska inte rinna tillbaka om det inte kommer in luft någon stans, se även över bränsle ledning om den kan ta tjuv luft där med. men sen är dom ganska kända för att vara svårstartade, inte hålla= toppar som spricker, läclage i pumpen, kamaxlar som går av. det är en riktig skit motor och när den nu sitter i en traktor så är det stor risk att den är slut, dom brukar plågas
av osla
#790798
ingående axen i pumpen har du på pumpens baksida, mot torpeden, det är axeln där pumpdrevet sitter. läker det där så är det de som gör den svårstartad
av Maacke
#792463
När min var svårtstartad för något år sedan så misstänkte vi också pumpen så fick ett tips av en gammal diesel mekaniker att byta ut returslangen till en genomskilnig en, och ifall pumpen tar luft så ska det synas en massa bubblor i den när motorn är igång sa han.
Det var dock inte mitt problem då ändå det var bara 80A säkringen under glödrelät som ärgat av, bytte den och den hoppade igång direkt.
av turbo98
#800863
var sitter glödrelät, min är ju motorn inte orginal i då de har vart bensinre förut?

kollade även runt den axeln, o den läcker som ett såll där, kan man göra nåt åt de?
av osla
#801024
ja antagligen, har själv inte gjort det, men att ta isär insprutningspumpar är inte det lättaste
945ltt 96 Hög CO på tomgång

Se bild: CO vid tomgång för högt, […]

Anliggande frambroms 740

Jag har två bromsslangar/ok så ingen a[…]

Service Peugeot 107 2007

Vart ock hämtat filter, nu väntar jag ba[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]