Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas850
Hej igen!
Min nyinköpta härliga 850 från -84 fortsätter sin trasighetsspree! Jag känner en viss glädge till att meka och skruva själv så länge man inte behöver använda några intelligentare superslösningar.
Dock uppstår följande problem:

Vinrutetorkare funkgerar ej. När jag ändrar vindrutetorkarläge med spaken hackar de bara till utan att röra sig mer än en millimeter. Ett tydligt "klonk" hörs från kabinen. Klonken kommer inte tillbaka varje "torkardrag" så att man kunde misstänka nån form av länkarmsfel, utan kommer snarare en gång var trettionde sekund. Klonken kommer också med lika jämna intervall vilket torkarläge man än sätter det på.

Jag blir efter en häftig regnskur och en blöt vindruta senare välsignad med Mekanikerns Gåva. Tror jag. Efter att jag alltså själv skruva upp kåpan så torkarmotorn och länkarmaturen klart syns kan jag fortfarande inte hitta något synligt fel. Man kan dra vindrutetorkarna fram och tillbaka för hand, då rör sig armaturen, alltså ej ihoprostad. Motorn är varm, runt 50 grader.

Någon hade en teori om att man kunde "bränna motorn" om armaturen var rostig, men om motorn fortfarande blir varm, indikerar inte det att den fungerar!?
Måste jag byta torkarmotor för stadiga 1800 spänn hos Volvo? Kan man möjligen mumla en Voodoo-förbannelse över den så att den börjar fungera?

Tacksam för snabba och informativa svar, snart drar det ihop sej till regnväder här igen! :)

/Andreas
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Du måste definitivt inte byta motorn på volvo för 1800 spänn... på skroten brukar dom ta 600-700. Det är ovanligt att dom går sönder, så om du köper en begagnag så håller den nog många år till. Smörj upp länkaget ordentligt på samma gång, det är det som brukar kärva och få motorerna att bränna.
Användarvisningsbild
av Andreas850
Ah, det låter högst troligt. Jag ska tacka och bocka ödmjukast o store ÖverMekaniker!

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]