Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen!
Jag har en s60 T5 med nya skivbromsar runtom (slitsade) och det är alltså inte orginal. Ingen aning om fabrikatet men dom ser dyra ut och var på när jag köpte bilen.

Om jag kör o 200kmh med kalla bromsar och tvärnitar så går det bra, gasar jag upp och gör samma sak igen så börjar det vibrera vid 120 eller nånstans där alltså precis när skivorna och hela bromssystemet har blivit överhettat.
Jag har kollat bromsoljan med en såndär apparat som mäter fuktigheten i oljan och den visar rött vilket betyder att oljan måste bytas.
Jag har självklart inhandlat Bromsvätska av typen DOT4+ med kokpunkt 260c och ska byta i veckan.
Min fråga är om det är vanligt att bromssystemet beter sig såhär när oljan "kokar" ? min vän har fått för sig att skivorna är skeva vilket jag inte håller med om då dom borde vibrera konstant och inte när dom blivit överhettade.

Min andra fråga är också om det finns någon värre bromsvätska att köpa?
Det är otroligt störande när man ligger och trycker i hög hastighet och plötsligt så svänger någon idiot framför än utan att se sig för så att man blir tvungen att ställa sig på bromsplattan. Det går bra första inbromsningen somsagt men andra är förjävligt då det börjar vibrera och den tredje är nästan obefintlig bromsverkan och det känns som att bilen ska vibrera sönder.
Och inget snack om skeva skivor nu för den första inbromsningen med kalla skivor är inga problem.

Fråga nummer 3 är också att den lilla silen som sitter i bromsvätskebehållaren är borta. Är det lugnt att köra med det ändå eller borde jag sätta in en ny? Volvo skullle ha 800kr för hela behållaren och silen fanns inte att köpa separat.
Beläggen är volvo orginal.
Bromsarna är för små för att ligga och köra så. Skall du ha bromsar får du byta till större skivor samt byta ok. Om du kollar på en Porsche sår ser du att det är rejäla grejer. Jag hade en 850 turbo den bytte jag belägg till greenstuff och det blev betydligt bättre än original belägg. Men efter inbromsningar från 250 så glödde skivorna om man gick ut och kolla.
Bromssystemet är din (och dina medtrafikanters...) livförsäkring, var noggrann med allt bromsrelaterat. Partiklar i bromsvätskan är en dum idé, silen gör nog sin nytta. Sedan finns väl inget som säger att inte skivorna kan vinda till sig när de blir varma? De kan vara OK i kallt skick men ärndra form av upphettningen. Och rejält varma lär de väl bli om du kör som du säger.

Undrar om det är samna med elbilarna dä[…]

Tempmätare går i topp

Låter som om ledningen från tempgivare[…]

flexifuel som nästan dör

v70 2.0 flexifuel 37000mil körs endast p&ari[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får […]