Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precise som rubriken lyder, tänkte jag höra mig för här på detta eminenta och kunskapsrika forum,
om hjälp att räta ut några frågetecken kring denna komfortdetalj... :D

Fundering 1:
Nu har jag inte lyxen att kunna fjärrstarta värmaren, utan jag brukar växla mellan att starta den manuellt via "Direktstart" och Timerfunktionen då min bil är en MY10, och det fungerar bra... Men i 9 fall av 10 brukar vi åka iväg innan värmaren har hunnit avsluta sitt program.
Den brukar normalt hunnit gå i ca 20min och längre, och det betyder att den fortfarande arbetar när motorn startas...
Hur nyttigt är det för dieselvärmaren att man startar bilen medans den arbetar? För när man gör det bryts strömmen,
och jag kan tänka mig att "lågan" och övrig process bryts för värmaren under ett ögonblick.
Är detta skadligt?
Eller ska man slå av den via färddatorn innan man startar motorn för att den inte ska "ta skada" i onödan?

Kanske det finns någon här som är så pass tekniskt insatt som kan svara på detta?

Fundering 2:
Berör funktionen "Direktstart PÅ" blinkande i färddatorn när motorn är igång, respektive avslagen...
Förstår att när denna funktion sätts i läge "PÅ" när motorn är av avslagen - så startar värmaren.
Och om denna funktion slås "PÅ" när motorn är igång, så går värmaren fortfarande fast motorn stängts av.

Men det jag inte blir riktigt vän med är följande förhållande: ??:-/

"Extravärmare" är ställd i läge "Auto" och är påslagen (via Direktstart) som vanligt en tid ( ca 20-30min) innan vi ska iväg.
Ute temperaturen är ca 1 - 3 graders skillnad mellan mornarna. både upp och ner.
Utan att göra något, så slår Direktstart om från blinkande "PÅ" till "AV" nästan direkt efter motorstart vissa mornar. Men andra mornarna så kan Direktstart "PÅ" blinka allt från några minuter till att den totalt varit på i 50min som programmet är... Trodde först detta styrdes av ute temperaturen, men detta kan inte stämma då morgontemperaturen inte skiljer mer än 1 - 3 grader...
Eller har dessa få grader en så pass stor inverkan på hur snabbt motortempen kommer upp?

Samma sak här, kanske det finns någon som är så pass tekniskt insatt som kan svara på hur detta fungerar?

Inte de mest vanliga frågor, :D men för en tekniskt intresserad, skulle det vara kul att få dessa frågetecken uträtade...
// Martin K
Är inte "insatt" men kan kommentera ändå.
Fundering 1: Varför skulle den ta skada? Mer sotning av en extra släck/tänd eller för lite soppa. Möjligen om den eldar på med för lite syre, varför nu det skulle ske. Största boven för sotning är ju annars den f******* miljödieseln.
Fundering 2: Kanske en teori att den ibland stoppar på lågt batteri ism start och ibland inte. Fel i programvara.
Har också funderat över hur detta styrs. Upplever precis samma sak med min MY 10
Om jag stänger av värmaren innan bilen startas verkar det vara någon skillnad ibland. Den kan gå i upp till 50 minuter även för mig om jag direktstartat den strax innan jag åker iväg med kall bil vid minusgrader ute.

Har även en elektrisk motorvärmare och kupevärmare, den verkar kunna "lura" dieslevärmaren ibland.

Jag har fått för mig dieselvärmaren prioriterar att snabbt få upp motorn i rätt driftstemperatur, men om det verkligen är så vet jag inget om.

Vet man om det är det ju bara att stänga av värmaren manuellt efter 10 minuters körning, möjligt att det också är tanken då man ju faktiskt har slagit på den manuellt innan man åker iväg.

En annan lustig sak är att om jag ställt in timerstart till kl 16.00 så startar den ju ca 30 minuter innan vilket verkar vettigt. Men åker jag iväg kl 15,15 och inte rör inställningen startar värmaren även då vid 15.30 fast motorn har hunnit bli varm då. Möjligt att timer + direktstart inte alls styrs av faktiskt motortemp utan att det är helt manuellt.
Helt normalt att köra iväg innan den "är klar". Det är rentav att föredra jämfört med att den skall behöva starta igen efter att kylvattnet kanske hunnit svalna något.
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]