Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har precis köpt en 850 och trodde jag kollat allt, men när jag kört en bit så upptäcker jag att det glappar i framvagnen när jag "vickar" ratten fram och tillbaks på plan väg (därav inte stabilistorstag). Glappet ger ett "klonk" varje gång fram under bilen när jag vrider fram o tillbaks på ratten.

Jag blir lite rädd att det har med styrstången att göra (kneeeepigt att fixa för mig). Min fundering är - är det "bara" något av styrstagen (eller bägge) som ger det symptomet eller kan det även vara annat?
Glapp i styrstången? Spindelled? Finns det smörjpunkter som jag kan ge mig på?

Säg att det är något billigt... please... ;-)

/Digné
av thunder and lightning
jag skulle tippa på stötdämparlagringen, öppna huven och gunga bilen så ser du om det rör sig mycket i stötdämparnas infästning! Är det där felet ligger så kostar dom inte många hundra men man måste plocka ur och isär hela fjäderbenet för att byta dessa! Lycka till!
av digne
Tackar för tipset - kollar i morrn när det ljusnar...
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Kan vara rattaxelknuten oxå, den har en tendens att kärva och glappa... Det brukar iofs inte låta så mycket om den, men det kan upplevas så när det glappar lite i dödläget. Den är någorlunda lätt åtkomlig, du ser den om du hänger dig över motorn och tittar ner bredvid grenröret.
av digne
Ok, går rattaxelknuten att smörja, eller måste man plocka isär? (brrrr)
Finns det ngn smörjnippel eller liknande?

PS Om fjäderfästena - tittade i morse när jag gungade bilen, men det verkade ok. Ingen konstigt ljud eller beteende. DS

Jakten går vidare... :-)
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Min har kärvat, jag sprutade på oblyga mängder med universalspray och rattade fram och tebax några gånger... Det räckte! :) Dock är den ju fortfarande sliten, så styrningen känns lite glapp i mittenläget. Jag väljer att leva med det, eftersom min ser ut att ha bildat enhet med rattaxeln.
av digne
Ok, jag sätter upp det på kollalistan så ska vi se när jag lyfter på huven nästa gång. Tack!
av digne
Problemet löst! - Det var trots allt stabilisatorstagen som packat ihop. Lite ovanligt symptom (för mig) då jag också har en V70 som brukar äta stag. På V70:n har symptomen varit som många beskriver här på forumet att det "klonkar" när man kör över gupp. I mitt nuvarande fall var det "klonkande" på plan mark när jag vred på ratten. Hur som helst - bilen mår bra igen!! :-)

Tack för synpunkter!!
Användarvisningsbild
av ketto
ja,de räcker me att göra de ibland! Ja kunde gunga på bilen och höra klonket!

Gjorde kontakterna lite större och då[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]