Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av shaneo
nästan varje gång jag vrider på nyckeln så tänder motorn men dör direkt och jag måste starta den en andra gång, och fungerar då som den ska.
Inget stort problem men börjar bli lite irriterande att nästan alltid behöva starta den två gånger.
Har felsökt lite lätt men hittar inget som är tok. Den lägger inga felkoder.

Någon som har någon idé om vad det skulle kunna vara?
Volvo 740-90 B230F
av 940turbomannen
shaneo skrev:nästan varje gång jag vrider på nyckeln så tänder motorn men dör direkt och jag måste starta den en andra gång, och fungerar då som den ska.
Inget stort problem men börjar bli lite irriterande att nästan alltid behöva starta den två gånger.
Har felsökt lite lätt men hittar inget som är tok. Den lägger inga felkoder.

Någon som har någon idé om vad det skulle kunna vara?
Volvo 740-90 B230F
Sitter en backventil i bensinpumpen som kanske inte längre fungerar som den ska så att bensinen rinner tillbaka. Bra servad? tänker på stift och rotor/fördelare.
av shaneo
tackar för snabbt svar!
Vart sitter backventilen? vid pumpen under förarstolen?
Har inte bytt något i tändningsväg, (borde kanske göras) men misstänker nu när du sa det att det kan nog vara något tjall med bränslet!
av 940turbomannen
shaneo skrev:tackar för snabbt svar!
Vart sitter backventilen? vid pumpen under förarstolen?
Har inte bytt något i tändningsväg, (borde kanske göras) men misstänker nu när du sa det att det kan nog vara något tjall med bränslet!
Tycker du kan byta stift och rotor/fördelare inte fel ändå. Backventilen sitter inne i pumpen så hela pumpen måste bytas tyvärr och den sitter under förarstolen.
av sicnarf
Testa att vrida nyckeln flera sekunder innan du startar och se om det hjälper. Gör du så då bygger du upp ett tryck och bilen startar direkt. Hjälper detta dig så vet du att det är backventilen som är kass. Denna backventil är en mässingsklump som sitter direkt efter pumpen. Den sitter på den korta plast slangen mellan pump och filter. Kostar 500 på Bilia tror jag.
av 940turbomannen
sicnarf skrev:Testa att vrida nyckeln flera sekunder innan du startar och se om det hjälper. Gör du så då bygger du upp ett tryck och bilen startar direkt. Hjälper detta dig så vet du att det är backventilen som är kass. Denna backventil är en mässingsklump som sitter direkt efter pumpen. Den sitter på den korta plast slangen mellan pump och filter. Kostar 500 på Bilia tror jag.
Finns även vissa som har den i pumpen.
av shaneo
Tack för svaren . Ska prova att låta pumpen jobba lite innan start!
Det finns alltså olika typer av backventil på b230f?
av 940turbomannen
shaneo skrev:Tack för svaren . Ska prova att låta pumpen jobba lite innan start!
Det finns alltså olika typer av backventil på b230f?
Det är beroende på årsmodell
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android