Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Davva
Hej,
Imorrn ska jag köpa en begagnad V70 av en privatperson. Jag skulle vilja göra en bra koll av bilen innan köpet, men var?

Mekonomen har nån tjänst som kostar 600, då går de igenom fram/bakvagn, elektronik, underrede, datorn.
Bilprovningen har dropin-tjänst, kostar 450kr. Finns det något annat ställe som är kungar på just Volvo som jag borde vända mig till?

Jag befinner mig i stockholm. Vore grymt om någon hade nåt bra tips, eller erfarenhet från ovan nämnda ställen..
av BM
Hej Davva.

Vet inte var i Stockholm köpet kommer gå av stapeln men jag kan rekommendera Opus bilprovning. De finns på lite olika ställen. Vet dock inte om dom gör just sånna koller du önskar. Jag vet att vissa stationer har öppet till kl 14 på lördagar. Värt att kolla kanske.
Personligen skulle jag inte vända mig till Mekonomen. Egen erfarenhet gör gällande att deras verkstäder emellanåt gör riktigt dåliga jobb. Dessutom är har de alltid lämnat dyrare offert på service än min lokala Volvoverkstad. Snacka om att de missat något i upplägget......

/BM
Davva, du vet om att du kan beställa besiktningsprotokoll från de tre senaste åren, via bilprovningen.
Kan vara värt att kolla.
Även Carfax kanske kan vara en idé, även om det tydligen förekommer en del felaktigheter, så är ju 99kr (som jag tror det kostar) inte så mkt i sammanhanget när man köper en bil för 70kkr
Vad är egentligen din oro ?
jag menar vad kan dom hitta ?
Halvtaskiga Spindelleder a 1400:- att fixa !
Den enda som jag ser det på fel letning är att göra en felkodsavläsning med PPC eller Vida
för att utesluta dyrare repararationer typ ECM, ABS, ev. DEM, TCM osv osv.
Mekaniska vanliga fel är väl "peanuts" i sammanhanget eller ?
Mekaniska fel är inte jordnötter för mig ;-//
Jag har använt carfax, fanns inga problem där. Jag är inte direkt orolig för något speciellt, men eftersom jag själv har rätt dålig koll och köper från en privatperson så känns det väl bara lite tryggare att få den checkad innan antar jag...

Ett av alternativen var just mekonomen, en vanlig koll inför ett begköp borde de väl klara av?
För det första kanske du kan skriva vilken typ av V70 du ska köpa. 2.4d, D5, 2.4 2.5t T5? Årsmodell miltal pris? Då kanske du kan få lite tips på svaga punkter. Tyvärr har väl motormännen slutat med sina tester annars hade ju det varit bra.

Volvos var lagom i styrka, köpte Kina greje[…]

Har bara hänt i Tyskland vad jag vet när[…]

Inte lätt för bilindustrin med dessa sna[…]

S80 2007, CD-växlaren har börjat ge ifr&[…]