- sön 08 sep 2013, 20:35
#785818
Vi har i familjen haft en diskussion om vad som är bäst att få en bil kall om bilen har klimatanläggning AC/ECC eller vad det nu kan kallas.
Scenario:
En bil är varm i solen, kanske 30-40 grader inne i den, och du vill få ned tempen till låt oss säga mer normala 22 grader. Vi förutsätter ingen justering av kupéfläktens varvtal. Den snurrar på lite svagt bara.
Jag vill hävda att låt AC/ECC ha den sedan tidigare inställda önskade tempen på 22 grader och börja inte fippla med inställningarna, för att jag säger att det går inget fortare för det. Min dotter och fru tror att om de ställer in tempen till 15 grader på bilen så går det fortare att få tempen till 22 grader.
Jag hävdar fö att det omvända gäller att få en kall bil varm, dvs att inte börja fippla med inställningarna, för det går inte fortare. Det enda som jag kan tänka mig kan påverka tiden, är fläktens varvtal.
Vem har rätt.
Scenario:
En bil är varm i solen, kanske 30-40 grader inne i den, och du vill få ned tempen till låt oss säga mer normala 22 grader. Vi förutsätter ingen justering av kupéfläktens varvtal. Den snurrar på lite svagt bara.
Jag vill hävda att låt AC/ECC ha den sedan tidigare inställda önskade tempen på 22 grader och börja inte fippla med inställningarna, för att jag säger att det går inget fortare för det. Min dotter och fru tror att om de ställer in tempen till 15 grader på bilen så går det fortare att få tempen till 22 grader.
Jag hävdar fö att det omvända gäller att få en kall bil varm, dvs att inte börja fippla med inställningarna, för det går inte fortare. Det enda som jag kan tänka mig kan påverka tiden, är fläktens varvtal.
Vem har rätt.
Kör nu: XC60 D4 AWD Summum BE MY16 (Polestar). Förr: V40 D4 R-design MY13, V50 D5 MY07...

