Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ruppe
Hej,
Har en Volvo 780 -87 med "sexan" som beter sig väldigt märkligt. Eftersom det är en "hobby- & söndagsbil" kan det gå en tid mellan körningarna, men håller jag bara uppe laddningen på batteriet så brukar det oftast inte vara några problem att starta den. Den står även i varmgarage.
Men det händer då och då att den blir helt "död" från ena stunden till den andra. I går kväll t.ex. då jag tog ut den ur garaget för att damma av den. När den skulle in igen 1 timma senare fanns det inget liv alls i den. Trots full "kräm" i batteriet så händer ingenting när jag vrider nyckeln till tändningsläge!!! Hur kan det bli så??? Är det jordfel, tändningslåset eller något relä som inte slår till?
Det har hänt tidigare och verkar "självläka" bara den får stå en tid. Eftersom det är en automat kan jag ju inte dra igång den heller.
Mycket frustrerande är det! :(
Tacksam för alla tips!
av sicnarf
Kolla så batterianslutningarna är hårt åtdragna?
Annars kan det vara tändningslåset som glappar.
När det händer igen försök att vicka på nyckeln fram och tillbaka och se om det hjälper.
Funkar detta så vet du vad problemet är.
Kan också vara bränslerelät om låstricket inte hjälpte.
av VolvoNisse
Eftersom det är en automat, prova rör på växelspaken, den ska bara gå att starta i läge P och N.

Hänt ett par gånger på min 940 med automatlåda, startmotorn gick inte i läge N, flyttade till P så funkade det.
av roh66
Hej Ruppe!

Du,jag hade exakt likadant problem på min 740 GLT 16v automat.Felet var mer frekvent om sommaren.(Hög temp/värme).
Povade allt. Hittade inget fel.Men i sommras var jag å slet i kablar/kontakter från tändingslåset och fram till start motorn +
kabelaget till växelspaken (startspärren). Hittade inget riktigt fel förutom spänningsfall fram till s.motorn när felet uppstog(7volt.).Men nu har felet försvunnit.
Så troligtvis ett glapp någonstans i kabelaget.Men å hitta det kan va drygt.Börja med kontakterna.

Mvh.R.
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]