Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MagganE
Hej
Min 740 har gett upp och jag pratade idag med en gubbe som ska sälja sin 740 fr 88. Men han sa att det är problem med tändningen, bilen tänder inte och enligt verkstaden så är det "en liten låda som styr tändningen" som det är fel på.

Tror ni gubben menar Styrenheten för tändningen eller menar han tändmodulen (dessa hittar jag i min handbok, hur man byter)? Vart sitter dessa? Jag funderade nämligen på om jag kan plocka ur den ur min 740 och stoppa i den i hans för att se så det verkligen är den. Men svårt att veta vad han menar när han säger en liten låda.

Kan det vara nånting annat än de två jag tänkt på
tack på förhand
av Karlie
Är det tändmodulen han menar så sitter den på vänster innerskärm i motorutrymmet. Rätt långt ner, i närhet till röret för spolarvätskan. Tar en minut att byta. Jag skulle tippa på att det är den, baserat på beskrivningen du fått.
Menar han styrboxen så sitter den på passagerarsidan, ner under handskfacket. Inte heller svår att byta. Se till att få samma nummer som den som sitter i din bil bara.
Karlie skrev:Är det tändmodulen han menar så sitter den på vänster innerskärm i motorutrymmet. Rätt långt ner, i närhet till röret för spolarvätskan. Tar en minut att byta. Jag skulle tippa på att det är den, baserat på beskrivningen du fått.
Menar han styrboxen så sitter den på passagerarsidan, ner under handskfacket. Inte heller svår att byta. Se till att få samma nummer som den som sitter i din bil bara.
SA4AQS skrev:Den vid handskfaket är bränsleboxen tändboxen sitter ovanför pedalerna, skulle även kunna vara hallgivaren i fördelaren (lh2.2) eller eller svänghjulsgivaren melan motor och växelåda (lh2.4)
Tack för svar! Då kollar jag över dessa grejer. Hoppas det bara är tändmodulen för de verkar ju ganska enkla att byta och få tag i nya om det skulle behövas
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]