Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PelleH
Som rubriken säger så är den helt död. När man vrider på nyckeln så lyser inte ens varningen för tom tank.
Nu har jag varken instruktionsbok eller lappen som brukar sitta på insidan askkoppen. Sitter de någon säkring till mätaren som man kanske kan byta? Isf var?

Edit: Den rör sig typ en halv millimeter då man vrider på nyckeln. Men lampan på mätaren ska väl fortfarande lysa?
av Rådlös
Jag kan inte detaljer för 945, men det brukar vara så att tankmätaren matas med en stabiliserad spänning, 10 volt +/- 0,2 volt, är det i äldre Volvo och det kommer från instrumentpanelen där stabilisatorn finns. Om den är avsäkrad så är den det före instrumentpanelen.
Så tag en voltmeter och mät på anslutningarna på tankarmaturen där bak. Har du 10 volt någon stans på dom anslutningarna, så är det nog själva givaren som har gått hädan. Man brukar komma åt armaturen genom en plåtlucka om man lyfter på mattorna. Eller kanske på baksätet?
Du är nog betjänt av ett kopplingsschema och dom finns i verkstadshandböcker som Haynes m.fl.
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]