Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av k3m3rz
Tja!

Jag har en volvo 745 från 89 som krånglar..
Helt plötsligt när jag var ute och åkte började allt spöka, den började blöddra och hosta och efter ett tag dog den.. batteriet var tokslut och fast ön jag laddade de i över en dag så var det bara 3V i det så jag åkte och köpte ett sprillans nytt! Körde med den en kväll sen när jag stannade och skulle starta den var den död! Start motorn drog inte ens runt! Jag hade laddat det nya batteriet över 24timmar! Jag testade att byta generator från en 55A till en 80A men inget hjälpte! Så jag bestämde mig för att kolla på kolen och dom hade väl haft sina dagar i rampljuset så jag köpte nya sånna, alltså hela laddningrelät osv! Dagen efter var jag ute och körde och sen stängde jag av den, sen så startade den inte och Start motorn drog inte runt den gången heller!

Det är bara 2saker som lyser när man drar på tändningen och de är "slut på spolarvätska" och olje lampan, ibland tänds p-bromsen fastän den inte ens är i.. så laddningslampan tänds aldrig men alla dom andra har jämt tänds tidigare! Jag har nu testat 2 olika mätarhus och 3 olika generatorer med samma dåliga resultat! Alla kablar sitter rätt och när jag mäter över batteriet är de 12.6V! ??:-/
av rid54
Tror det är så att laddningslampan måste vara hel (dvs lysa innan motorn startats) för att laddningen ska komma igång. Generatorns styrkrets får "startströmmen" genom lampan, så att säga. Du kan behöva kolla/byta den lampan och kablage + ev säkringar i den kretsen. För att dubbelkolla felet, mät batterispänning med motorn igång, det bör vara minst 13,5 V om generatorn laddar OK.
av k3m3rz
Okej, jag får kolla det då men varför fungerar inte lampan när den är hel? Mätarhuset är helt och jag ser inga kablar som är trasiga och kontakterna är hela.
av finland
det kan också hända att kolen är slitna om den har en kolbrygga vill säga det har åtminstone min 740 och den tvärdog då och laddningslampan lyste inte men jag slog med en hammare försiktigt och då märkte jag att den började lysa och då visste jag att det var kolbryggan som var sliten jag bytte till nytt och vips började den ladda på nytt och startade såklart. :D
av k3m3rz
Okejokej, men jag köpte en från biltema till 740 men den hade inget motstånd, men de hade original, kan en sån "liten" sak orsaka allt?
av rid54
Det du beskriver kan bero på att laddregulatorn inte funkar. Om du köpt en ny och bytt, kan det vara läge att kolla att den monterades exakt som den gamla och att kolen fjädrar ordentligt (alltså inte fastnar intryckta vid montaget (har varit med om det)), för då blir det inte kontakt. I värsta fall är det nåt fel med generatorn, men det är inte så vanligt.
av k3m3rz
Igår så hittade jag felet, jag hade lyckats satt i laddningsregulatorn snett och på så vis fick den ingen kontakt! Så nu är allt löst och den funkar finfint! Tack för hjälpen! :)

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]