Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av munktorparen
Spaken fastnar ej i läge för hel ljus. Går det att laga eller måste man byta ? och isåfall e de svårt att byta den ? Bilen är en 744 -90
Användarvisningsbild
av Rirojej
Lär inte kosta så mycket på skroten ;) Du har väl inte farthållare å sånt??
av Addekarlsson
Inga erfarenheter av att laga en sån spak. Men byta den är lätt.
Lossa kåpan runt ratten. Sitter med 2 skruvar under och 2 skruvar över.
Sen lossar du blinkersspaken som sitter i 2 skruvar och en kontakt.
Montera dit ersättningsspaken i omvänd ordning. :wink:

Men frågan är, är det spaken som är trasig? Kan du flasha med helljuset? Om inte, så är det troligen ljusreläet som är trasigt, eller kabelbrott nånstans.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av munktorparen
Rirojej skrev:Lär inte kosta så mycket på skroten ;) Du har väl inte farthållare å sånt??
Nej kan inte tänka mig att en sådan ska kosta så många 20 lappar :P .. nepps ingen farthållare och sådant krafs
Användarvisningsbild
av munktorparen
Addekarlsson skrev:Inga erfarenheter av att laga en sån spak. Men byta den är lätt.
Lossa kåpan runt ratten. Sitter med 2 skruvar under och 2 skruvar över.
Sen lossar du blinkersspaken som sitter i 2 skruvar och en kontakt.
Montera dit ersättningsspaken i omvänd ordning. :wink:

Men frågan är, är det spaken som är trasig? Kan du flasha med helljuset? Om inte, så är det troligen ljusreläet som är trasigt, eller kabelbrott nånstans.

Mvh/ Adde
Håller jag in spaken så lyser hel ljuset men det där "klicket" som brukar vara när man drar spaken mot sig finns inte längre så ja funderar på om det kan vara nån spärr som är trasig bara
Användarvisningsbild
av Rirojej
Kolla som Adde säger först så det inte är el fel annars hade jag rullat in te närmaste skrot å tagit en sån brytare... räknas nog som inredningsdetalj å lär nog inte gå på över 100 på en själv plock skrot..
Användarvisningsbild
av munktorparen
Rirojej skrev:Kolla som Adde säger först så det inte äe el fel annars hade jag rullat in te närmaste skrot å tagit en sån brytare... räknas nog som inredningsdetalj å lär nog inte gå på över 100 på en själv plock skrot..
tror inte det verkar vara ett el fel i detta fall för lyset fungerar ju men inte själva lås mekanismen i spaken
Användarvisningsbild
av Rirojej
Såg det nu ;) snabba svar i kväll hinner knappt trycka besvara innan andra har svarat :P
Användarvisningsbild
av munktorparen
Rirojej skrev:Såg det nu ;) snabba svar i kväll hinner knappt trycka besvara innan andra har svarat :P
hehe nej :P men jag tar en sväng förbi skroten och inhandlar en ny .. Tack för hjälpen // David
Användarvisningsbild
av Rirojej
Har för mig "mekanismen" är av plast å det är ju bara 16 år gammalt nu ;) så inte helt oväntat det går sönder... min jävlas ibland med
Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]