Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Truls
I dag ville ikke bilen starte.

Det var lite bensin igjen, men computeren sa 140 km til tom tank. Fylte på 5 liter og bilen startet greit.

Har målt bensinforbruk ifht computeren, og det ser ut til å stemme bra.
Snakket med annen V70 eier som opplevde det samme. Er dette en softwarefeil ?
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Parkerar du bilen i lutning? Då kan det bli lite lurigt för armaturen att mäta av kvarvarande bränslemängd... Har hört att en del frå problem att starta om bilen står parkerad i nedförslut.
Användarvisningsbild
av Truls
Parkerar du bilen i lutning?
Det var litt lutning vertikalt, dvs lavest på den siden jeg har rattet, men jeg har futtet ut noe annet:

Fylte totalt 66 liter, tanken tar 80 liter og computer sa forbruk ca 1 liter pr mil så 140 km til tom tank kan stemme bra, men hvorfor vil ikke bilen starte når det er 14 liter igjen på tanken?
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Det kan som sagt bero på lutningen... Jag är lite osäker på hur tanken är utformad i ditt fall, men oftast sitter pumpen på ena sidan, och armaturen på den andra. Det innebär att om det lutar när bilen är parkerad, så kan tankmätaren visa kvartsfylld tank, fast det inte finns någon bensin i den delen av tanken som pumpen sitter i.

Det ska väl egentligen inte kunna bli så, det ska väl finnas skvalpplåtar och annat för att förhindra det, men jag har hört flera (bland andra min chef) som har fått dra bilen till plant underlag och vänta några minuter för att kunna starta.
av NCR
80 liter? Min tank är på 70...
av apan_jocko
Jag har haft nästan samma fenomen - bortsett från att den visade 100km till tom tank.. Fick vackert gå ner till macken och köpa mig en dunk med lite drivmedel. Startade på en gång efter en 10l påfyllning ..

Dvs , jag stod också parkerad i lätt nedförslutning.

/ aj

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.