Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Slashace
Tjenare! Har fått ett litet problem med min volvo. När jag startar bilen och håller bilen i friläget så låter det absolut inget, men när jag släpper upp kopplingen och låter den stå i neutralen så börjar det knacka men sen när man åker iväg och växlar så låter det ingenting. Kompisarna som står och lyssnar säger att det låter bara när jag går igenom neutralen och ska byta växel. Det knackar ingenting när man åker på växel endast i neutralen. Tacksam för snabba svar då jag står på en parkering.

Mvh.
av rid54
Kan ju vara "tusen saker" som knackar iofs, men följande gäller de flesta växellådor. Motorn förutsätts vara igång:
Kopplingen nere, bilen stillastående = allt i växellådan står stilla, oavsett växel eller neutralläge.
Kopplingen uppe, växeln i neutralläge = allt i växellådan rör sig, utom utgående axel (och backväxeln).

Alltså, knackar det i det andra fallet är det inte lätt att ens börja gissa. Det beror ju också på hur våldsamt det låter. Känns växellådan som vanligt när du kör (dvs att lägga i växlarna)?
Slashace skrev:men när jag släpper upp kopplingen och låter den stå i neutralen så börjar det knacka men sen när man åker iväg och växlar så låter det ingenting
I detta läge snurrar lagret för ingående axeln i växellådan. I bak kant (i 1-ans drev) sitter ett nållager som "snurrar" också. Det "snurrar" mer eller mindre hela tiden när du kör, utom på 4-ans växel, som är "direktväxlel" (på alla manuella lådor). Hur det är på M90 vet jag inte, den är "annorlunda" och jag har inte jobbat med den. Lyssna noga om det hörs på andra växlar. Är det ett lager brukar det höras, men det kan fungera länge ändå.

Mvh
Lennart
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]